PanggiLaN DariPAdA mAJalAH FitRah

Balik daripada Ujian JPJ -yang keputusannya AMAT mengecewakan, I tertidur dalam kehibaan dan kekusutan yang panjang.

Sehinggalah jam menunjukkan ke angka 4.30 petang,beta terkejar-kejar menunaikan solat fardhu Zohor, dan sempat menyemak e-mail.Email daripada majalah Fitrah menggamit perhatian I.Pihak majalah ingin menyampaikan SAGUHATI kepada I  kerana telah menghantar Puisi untuk diterbitkan dalam keluaran kedua majalah ini.

Dalam banyak perkara buruk yang terjadi pada I hari ini, terselit juga satu perkara baik.Alhamdulillah..



                                                  Inilah majalah Islamik untuk remaja-FITRAH



08/07/2014 yang tidak bernasib baik

Kenapa tajuk macam ni??

Cerita hari ni bermula seawal jam 5pg.5 pagi?? Ya, segalanya terjadi I beta terlajak bangun.Nasib baik jam 5.Kalau jam 7 tak ke haru? Tak bersahurlah jawabnya.Hubby dh tentu2 lena tak sedar benda. Krohhh..
krohh..!

I pun bersungguhlah memanaskan lauk dan membancuh air panas untuk mr hubby.Mr hubby memang tak sah kalau tak pekena air panas.Baik waktu berbuka mahupun waktu bersahur.WAJIB! I selesai memanaskan nasi dan lauk.Kejut mr. hubby, dia pun terpisat-pisat bangun.Sementara I menceduk lauk ke dalam pinggan, (siap sedia untuk bersantap) tiba-tiba mr hubby dapat panggilan telefon.

Tengok2 mr hubby ambil nasik dari rice cooker.I pun ingatkan nasi tu untuk dia.Tup2 dia hilang.Tetiba nasi dan pinggan jugak hilang.I yang keliru terus tanya "Mana nasi?". Dah bagi pada rumah sebelah.(Kakak ipar I). I pun pening.Nasi I letak satu pot je.Jadi, apa yang tinggal untuk Mr Hubby makan?

Dia pun jawab.."Makan apa yang ada saja la.". I tanya balik "Nak makan apa?". Dalam hati, selain hairan dengan Mr Hubby ,I juga x faham.Dia bagi nasi pada orang dan dia tak tahu nak makan apa?

Last2, I bagi nasi I dan lauk pauk yang sudah diceduk kepada mr hubby.Lalu I pun mencari sisa dan saki baki nasi yang tinggal lalu makan...dalam hati beta tertanya2.Bagi nasi pada orang, tak pikir dulu. Mamai lah tu!.

seawal jam 7.50 pagi, cikgu lesen memandu dah menelefon mengingatkan tentang 'test JPJ'  pada hari ini. Mengikut kata cikgu beta, beta sesi 1, sedangkan beta tengok pada jadual macam sesi 2.Dalam ke'konfiusan' itu beta pon terus bersiap-siap dan menunggu cikgu lesen beta datang membawa beta ke pusat latihan memandu.


Tempat Beta ambil lesen memandu


Tepat jam 8 pagi cikgu lesen membawa beta dan 2 orang lagi calon ke pusat latihan memandu. Sejurus tiba, kami diarahkan untuk menyemak jadual ujian memandu dan nombor giliran.Bagi sesi 1 terus masuk ke dalam dewan.Sambil-sambil tu sempat jugak beta tengok orang-orang sesi pertama bersiap sedia untuk ujian.

Tak lama kemudian, kami dipanggil masuk ke dewan.Jadi tak dapatlah beta lihat orang ujian.Air cond dalam dewan menambahkan lagi kegusaran dan kegentaran beta.Tak lama selepas itu sekitar jam 11 pagi, pelajar di arah berbaris mengikut nombor.1-20 dan 21-40.Beta mendapat nombor 21.Dup dap,dup dap jantung tuhan sahaja yang tahu..

Kami diarahkan ke Bukit,bermakna akan menjalankan ujian di litar terlebih dahulu.Seorang demi seorang dipanggil. Kami telah diberi taklimat ringkas tentang apa yang perlu dilakukan dan diingatkan bahawa tester adalah seorang perempuan dan sangat tegas.

Bila tiba giliran beta, macam -macam masalah mula mengintai.Bermula dari handbreak tak mahu turun.Kemudian, sewaktu di atas bukit, tayar kereta sipi-sipi je masuk dalam line kuning dan akhirnya menggelongsor..GAGAL!

Bayangkan perasaan beta tika itu.Selepas berhempas pulas belajar.Selama ini tak ada pula masalah ini, dan kali ini.GAGAL di atas bukit!!!.Musnah semua harapan.Memang down sangat-sangat!

Selepas diarahkan turun oleh tester wanita tersebut.Beta diarahkan ke bahagian jalan raya untuk diuji. Selepas menunggu giliran, sekali lagi malang menimpa.Tester lelaki! dan orangnya sangat tegas.Langsung tak senyum.Beta buat lapan perkara wajib..Cek side mirror, cermin belakang, lampu,hon, gear, handbreak, signal, dan pakai tali pinggang.

Bila nak mula gerak..YA ALLAH! sekali lagi masalah datang.Kereta mengundur??? Selama ini masalah-masalah ni tak pernah wujud pun masa belajar memandu.Tak tahu mengapa kini terjadi.Dua kali mengundur, beta dah fed up dan bertanya pada tester itu "saya dah gagal ke encik?"

Dengan muka serius,tester itu buat tak tahu dan langsung tak ambil pusing soalan itu.Beta pun terus bergerak ke hadapan dan buat macam biasa.Tiba di jalan raya..tak samapai beberapa meter nak ke tempat pusingan balik, beta diarah berhenti dan tukat tempat duduk.Dah GAGAL!!

Boleh tak kamu2 paham bagaimana hancurnya hati beta?? GAGAL berkali0kali.Nak menangis pun ada.Tapi beta selindungkan. SEDIH sangat2. Sampai je sekolah memandu terus beta mesej cikgu lesen dan juga mr hubby ;beritahu yang beta dah GAGAL.Sangat2 kecewa!!!



                                                Keputusan Ujian JPJ yang menyedihkan..


video

                                         Ni contoh video parking yang Beta download untuk nota


video

Ini pula 3 penjuru..


Jadi, kepada sesiapa yang hendak amik Test JPJ tu, semoga berjaya.Jangan GAGAL macam beta,k??




Institut Respiratori






Hari ini 7/7/2014 bersamaan dengan hari Isnin.

Semalam adinda beta menelefon meminta beta menemaninya ke Hospital katanya.Beta pun telah bersetuju.Beta bergerak dari rumah seawal jam 7 .30 pagi.Biasalah, tumpang mr hubby yang hendak pergi ke tempat kerjanya..Setibanya di perkarangan rumah, beta menelefon adinda beta memberitahu beta menunggu di luar sahaja.

Tepat jam 8 kami bergerak ke Hospital.Sebaik memarkir kereta, kami ke makmal berhampiran. Selepas menyerahkan hasil x-ray untuk diteliti, adinda beta diarahkan berjumpa doktor dan menunggu giliran .

Sejurus dipanggil, doktor menanyakan beberapa perkara.Beta yang kebingungan dan tak tahu apa-apa hanya mendengar.Rupa-rupanya pihak hospital sebelum ini mengarahkan adinda beta membuat check up di istitut perubatan ini kerana dikuatiri menghidap TIBI.

Bagaimana pun menurut doktor bertugas,tiada tanda-tanda positif yang ketara untuk mengesahkan adinda beta dijangkiti TIBI.Tanda-tanda juga tidak ada.Mungkin sedikit batuk berdarah namun menurut doktor tidak bermaksud pembawakan TIBI kerana simptom-simptom lain tak dapat dikesan.

Doktor menyarankan agar adinda beta memmbuat pemeriksaan susulan seperti ujian darah, sampel kahak dihantar untuk dianalisa di makmal.Saranan doktor itu disambut oleh adinda beta dan beta menemaninya ke bahagian makmal.

Setelah menunggu giliran selama beberapa minit, adinda beta diminta menghantar sampel air ludah/kahak kepada pihak makmal.Beta sempat melihat lampiran dan botol yang dibekalkan untuk mengisi sampel.


Menunggu Ujian darah


Ruang menunggu


Kaunter urusan Makmal


Angka giliran dan kit sampel Air ludah


Nampak botol tu??



Kami kembali ke bahagian pendaftaran dan menunggu maklum balas dari jururawat bertugas. Tak lama selepas penyerahan dokumen , adinda beta dibenarkan pulang.



PAnGILan TeLefon & HaRI BerTuAH..


BisMIllahirrAhmaNIrahhIMMM...


Hari Jumaat- 04 Julai 2014.Hari Ini ,macam biasa sesi petang akan masuk pada jam 2.45 pm. Tapi mengenangkan Bulan Ramadhan.Sesi persekolahan bermula pada jam 12.30 pm.Seawal jam 11.58 am Beta telah mendapat satu panggilan daripada SKBBS. Nasib baik beta memang ada simpan nombor telefon sekolah rendah ni.Jadi bila dapat panggilan, beta  serta-merta dah tahu siapakah pemanggilnya.

Panggilan tersebut ternyata daripada salah seorang staf di pejabat sekolah yang meminta Beta untuk datang ke sekolah untuk Urusan permohonan jawatan guru ganti di sekolah terbabit.Pucuk dicita, Ulam mendatang..Beta berbesar hati untuk datang namun...Beta diminta datang pada jam 3 petang???

Beta pun menerangkan perkara sebenar ,di mana beta tidak dapat datang pada waktu tersebut kerana beta bertugas di sesi petang di sekolah menengah.Justeru beta menyarankan agar waktu perjumpaan di tukar pada jam 12.30 tengahari.Mujur Kakak yang menelefon bersetuju dan meminta Beta merujuk kepada Puan Halimah ketika sampai di pejabat.

Sejurus tiba, beta bertanya kepada pengawal yang bertugas di manakah kedudukan pejabat sekolah.Pengawal wanita itu menyerahkan pas pelawat dan menunjukkan bangunan pejabat terbabit.Awalnya, beta tersesat di bangunan yang menempatkan kelas-kelas pelajar.Beta mencari jalan pintas yang menyambungkan kelas dengan bangunan pejabat tetapi gagal.Rupanya bangunan tersebut memang tidak bersambungan antara satu sama lain.

Beta terus masuk ke pejabat.Berdiri di kaunter dan menyebut nama Puan Halimah.Seorang wanita dalam lingkungan 40-an muncul dengan membawa borang  dan dokumen-dokumen berkaitan permohonan jawatan Beta.Dia kemudiannya meminta Beta mengisi dua salinan borang tersebut.Beta akur dan mengisinya di kaunter.



                                                         Contoh borang yang perlu Beta isi


Sepanjang proses itu, banyak pulak yang ditanyakan Kakak itu.Macam tukang temuduga pulak.Ada ke patut tanya, duduk di mana,dengan siapa, tetiba masuk soalan:kenapa kau tak sambung belajar? -gila apa kakak ni. Umur Beta  ni nak sambung blajar lagi? MASTER? ke PHD? Siap cakap , KPLI dan DPLI dah tak ada sekarang? ADA AKU KESAH?? LAGI Beta SUKA ADALAH!!!

Rupanya kakak tu tak tahu tahap pendidikan Beta .Dia pun tanya Beta, belajar apa?BAGUS! Biar sini Beta bagitahu terang-terang.Beta pemegang DIPLOMA SAINS KOMPUTER MULTIMEDIA dan, Beta ada  IJAZAH SARJANA MUDA SAINS DAN KOMPUTER SERTA PENDIDIKAN (MATEMATIK). BETA ULANGI-PENDIDIKAN MATEMATIK.



Ini degree copy Beta-Hokehh?


Kalau tidak, buat apalah Beta susah-susah nak cari kerja di Sekolah,kan? Baik Beta pegi pejabat Peguam ke, Hospital ke, Jabatan Kerjaraya ke, Jabatan Perdana Menteri ke, atau mana-mana Pasaraya.Kalau kelayakkan Beta adalah dalam bidang Kejuruteraan, atau Arkitek, atau Doktor atau Guaman, atau takat SPM je, tentulah beta tak pergi berurusan di pejabat sekolah ,betul tak??- GERAM pun ada.

Kebetulan masa tu, cikgu-cikgu sekolah rendah dah mula membanjiri pejabat untuk Punch Card.Yelah, masa balik dah ni.Mulalah cikgu-cikgi yang lain tu pandang-pandang, curik-curik dengar perbualan kakak pejabat tu dengan Beta.Suara beta memang terang dan jelas.Hah, lantaklah korang nak dengar ke, apa ke.

Lepas tu kakak tu masih tak puas hati.Dia tanya lagi pada Beta.Mengajar apa di sekolah menengah? Sambil membelek-belek resume Beta.Matematik dan Matematik Tambahan? Soalnya.

"Takla.Bahasa Melayu dan Pendidikan Moral".Jawab Beta.

Kalau ikutkan, memang Beta pernah mengajar Matematik dan Matematik Tambahan.Di Sek Men Sains Johor dan Sek Men Keb Darul Ehsan,Selayang.Tapi terkini, beta mengajar BM dan Moral.Kakak itu pun bertanya lagi.

"Kenapa awak mintak sini".

Beta yang mula rimas diasak pelbagai persoalan,-(sedangkan Guru Besar tak menyoal Beta sebegitu.) mula disapa perasaan meluat dan menjawab sambil lewa.

"Saya belum dipostingkan ke sekolah lagi kak.".Sambil tersengih.(Buat-buat tersengih padahal sakit hati). Kalau Beta dah di posting kan oleh KPM, tak adalah Beta mengemis minta kerja dari satu sekolah ke satu lain sekolah macam ni! Dan Cikgu-cikgi yang berada di situ pun mulalah menjeling-jeling.Beta rasa mereka paham apa yang beta cakapkan.Mereka ,kan juga seorang guru? Hanya seorang guru yang memahami seorang guru!

dan Kakak itu pun terus terdiam..