Hari Pertama Di SMKBBS

Hai dear...Thanks for coming..hehe.

Hari ni, hari pertama sekolah.Yeh.Sebenarnya, panggilan dari guru penolong kanan sekolah tengahari ni (jam 12) memang sangat2 mengejutkan!. Mana taknya, beta tengah shopping barang dapur, tetiba dapat call suruh datang sekolah.Hari ni, dan waktu ini jugak! Macam dah tak menyempat-nyempat!. Awalnya, beta pikir ayat untuk menolak, yelah...beta baru je tamat kontrak mengajar sehari yang lepas di SMKDE.Baru pikir nak Honeymoon kejap..tup,tup..kena panggil bekerja...

Orang cakap,rezeki jangan ditolak, musuh jangan cari.Betul tak? Jadi, dengan berat hati, beta pun menerima.
Bagai tak cukup tanah,beta berlari ke kaunter bayaran,membuat bayaran dan terus bergerak pulang ke rumah.Nasib badan...Sampai sahaja rumah, jam menunjukkan ke angka satu tengahari.Beta di minta datang sekarang, atau selepas zuhur.

Beta pun buat keputusan untuk bertolak selepas zuhur.Bersiap ala kadar,beta bergerak ke SMKBBS yang terletak tak sampai 100m pon dari rumah mama beta.Memanglah, sebelah rumah je pun!.Alhamdulillah.. rezeki dapat kontrak mengajar di bekas sekolah menengah beta dahulu.

                                                                   
     Lencana Sekolah

Dup,dap,dup dap jantungku sewaktu kaki kanan beta melangkah masuk di pejabat sekolah.Beta di bawa oleh seorang guru ke bilik guru untuk memulakan tugas pertama.Macam tak percaya!. Beta diperkenalkan dengan penyelia petang waktu itu, yang lebih mesra digelarkan Kak Iqah. Hm, nampak tegas, tapi baik hati dan mudah mesra orangnya.

Sebaik sahaja melangkah ke bilik guru.Wah..inilah bilik guru SMKBBS.Lebih kurang macam tu lah perasaan beta.Beta pun ringan-ringankanlah mulut bertanya tentang bekas-bekas guru beta sewaktu di tingkatan 5.Manalah tahu, mereka mungkin masih berkhidmat di sini.BINGO! Rupa-rupanya, guru kelas beta dari tingkatan 5 Maju masih ada di sini.Dia kini menjawat jawatan Guru Kanan Sains dan Matematik. Manakala guru sejarah beta dahulu, kini memegang jawatan Guru Kanan Kemanusiaan.

Guru Sejarah beta dimaklumkan akan bersara beberapa hari sahaja lagi.Kebetulan beta telah menegurnya dan kami berbual ringkas sebelum dia memaklumkan bekas guru kelas beta sewaktu di tingkatan 5 tentang kehadiran beta di sekolah itu. Ternyata dia terkejut dan bertanya tentang rakan-rakan seusia dengan beta.
Kami berbual ala kadar tentang rakan-rakan seangkatan dengan beta dahulu.


                                      Sekolah Beta tempat menuntut ilmu satu ketika dahulu



Gelangang badminton di bangunan blok C dan D

Hari Terakhir di SMKDE


Thanks kerana setia mengunjungi my Blog! Pagi-pagi lagi beta dah dapat mesej.

"Pergi sekolah tak hari ni?"

Dari adik ipar beta.Ya,beta dimaklumkan hari terakhir beta di sekolah adalah pada 28 April iaitu hari ini.Tapi beta rasa berat hati nak datang sekolah. Lagi pun, hari ini Isnin kot! Tadi beta dah beritahu dengan Mr.Hubby, beta tak mahu pergi kerja hari ni.Maka beta dengan yakin menaip mesej.

"Tak".

Beta dah putuskan Jumaat lepas adalah hari terakhir beta di sekolah.Beta tak beritahu student-student beta, juga tidak beritahu pada guru-guru lain.Kira senyap-senyaplah ni.Bukan apa, beta ni penyegan orangnya.tak mahulah orang buat farewell party atau sesi maaf-maafan untuk pemergian beta.SEGAN.you all faham kan?



Majalah sekolah 


Beberapa jam lepas beta reply mesej adik ipar beta,beta dapat call daripada pejabat sekolah.Mula macam malas nak angkat.Hm, takut kena paksa datang sekolah.Lastly angkat jugak phone.Rupa-rupanya, kerani sekolah call nak bagitahu dia tersilap rekodkan hari akhir beta kerja adalah Jumaat lepas.Jadi beta tak payah datang sekolah hari ini kecuali kalau nak kemas atau simpan barang.

LEGA! Tapi beta fikirkan mesti kes Cikgu asal dah datang sekolah.Ternyata tekaan beta tepat.Intuisi dan ilham yang Allah bagi pada beta memang tak dapat dinafikan.Selalunya begitulah.Allah kurniakan satu firasat dan gerak hati pada beta untuk mengagak sesuatu kejadian.Macam hari ni.Patutlah berat sangat hati nak datang sekolah.Rupanya khidmatku sudah tidak diperlukan.Eh ceh ceh ceh..Sentap ke?

Tapi, beta teringat pada satu tugas! Beta nak kena hantar khazanah-khazanah yang ada.Apo kebonda eh? ha..kertas-kertas PBS  Math budak-budak nih semua lah.Anak murid sementara den.Bertimbun nih ha.Separuh je den sompat nanda eh.Yang selebihnya terpulanglah pada guru asal eh.Jalankanlah tanggungjawab  tuh eh?.

Cakap bahasa mana plak ni dah? beta nak kena hantar buku tulis budak2.Duit buku PBS yang beta tolong kutipkan, senarai nama dan rekod bla,bal,bal.Jadi, beta pun bersiap untuk ke sekolah.Mr.Hubby tolong hantarkan. Beta menyusup masuk sekolah ikut pagar belakang.Menyusup?macam pesalah pulak dah.
Beta masuk bilik guru dan Jeng,jeng,jeng...tepat sangkaan beta!

Beta terlihat meja 'sementara' beta lain susunannya dan ada pencil case di situ menandakan telah ada orang lain yang duduk di situ.SEKIAN..Beta tersenyum lega.Telah beta laksanakan amanah yang ditinggalkan dengan sebaik-baiknya.


                                                           Pintu gerbang depan sekolah



 Pandangan atas bangunan sekolah blok 
 A & B