Otak..oh Otak!

Apa yang you all tahu pasal otak? Otak-otak? 

Tahu tak, akal adalah anugerah paling istimewa yang membezakan manusia dengan haiwan dan makhluk lain.Akal manusia adalah melalui kurniaan yang tak ternilai iaitu otak!

Sedikit perkongsian mengenai otak manusia (walaupun mungkin dah basi sebab ramai dah tahu) :

Otak manusia terbahagi kepada beberapa bahagian.Bahagian penting yang terkandung  di dalamnya adalah :




1)Serebrum

Serebrum adalah bahagian terbesar otak dan merupakan sebahagian utama otak. Ia menempatkan pusat saraf yang mengawal deria, aktiviti motor dan kecerdasan.


2) Serebelum

Bahagian kecil ini adalah rantau kedua terbesar otak. Ia terletak di belakang  dan di bawah serebrum dan di belakang stem otak dan melekat pada otak tengah. Ia mempunyai dua hemisfera dan korteks luar. Bahagian ini yang terlibat dalam pergerakan dan koordinasi, berjalan, postur, refleks, mata dan pergerakan kepala. Ia menyelaras pergerakan bawah sedar seperti keseimbangan dan pergerakan diselaraskan. Bahagian ini sentiasa menerima maklumat  tentang kedudukan tubuh dan pergerakan. Ia juga menghantar arahan kepada otot kita yang menyesuaikan postur kami dan memastikan pergerakan tubuh kita lancar.

4)Medula Oblongata

Medula  oblongata bersambung dengan saraf tunjang .Ia mempengaruhi jantung, pernafasan dan peredaran. Ia juga pusat kawalan untuk muntah, dan batuk.

Terdapat juga bahagian kecil  yang menyambungkan antara ketiga-tiga  bahagian otak ini dengan kelenjar pituitari iaitu hipotalamus yang berperanan mengawal suhu badan kita, gula darah, kelaparan dan hormon.


Fakta menarik tentang Otak manusia:




# Otak manusia adalah lebih tiga kali sebesar otak mamalia lain yang mempunyai saiz badan yang sama.

# Otak seorang lelaki dewasa mempunyai anggaran berat kira-kira 3 paun (1.5 kg). Walaupun ia hanya melibatkan 2% daripada berat badan, ia menggunakan kira-kira 20% daripada tenaganya.

# Otak manusia terbahagi kepada bahagian kanan dan kiri. Pakar tidak pasti bagaimana "otak kiri" dan "otak kanan" mungkin berbeza dalam fungsinya, kecuali:

a) Otak kiri mengawal bahagian Kanan Badan
 b) Otak kanan mengawal bahagian Kiri Badan.
c)  Menurut teori dominasi otak kiri dan otak kanan :
Bahagian otak kanan yang terbaik dalam tugas ekspresif dan kreatif. Beberapa kebolehan yang popular yang berkaitan dengan bahagian kanan otak termasuk:

·         Mengenalpasti dan mengingati wajah seseorang
·         Menzahirkan emosi
·         Muzik
·         Membaca emosi
·         Warna
·         Imej
·         Gerak hati
·         Kreativiti

Bahagian kiri otak yang dianggap mahir tugas-tugas yang melibatkan logik, bahasa dan pemikiran analitikal. Orang yang memiliki keupayaan otak kiri (dominan penggunaan otak kiri) berkebolehan dalam:


·         Bahasa
·         Logik
·         pemikiran kritis
·         nombor
·         penaakulan



# Penyakit otak termasuk penyakit Alzheimer,penyakit Parkinson dan multiple sclerosis. Penyakit seperti ini boleh menghadkan fungsi normal otak manusia.

 # Kebanyakan strok berpunca daripada darah beku dalam otak yang menghalang bekalan darah, ini menyebabkan kerosakan atau kemusnahan tisu otak dan pelbagai gejala strok.


Soalan?? 

Semua saiz otak manusia sama? -

Mestilah tak! Taklah betul-betul sama saiz! Ada yang besar sedikit, ada yang kecil sedikit, 
bergantung kepada individu.Tetapi ada satu benda yang sangat jelas.Saintis barat berpendapat dalam sesetengah kes, saiz otak boleh dikaitkan dengan penyakit atau kecacatan atau juga satu anugerah!

Kanak-kanak autistik cenderung untuk mempunyai otak yang lebih besar (dan pertumbuhan awal otak yang tidak seimbang ) berbanding kanak-kanak normal. Hippocampus cenderung untuk menjadi lebih kecil di kalangan orang dewasa warga tua yang menghidap penyakit Alzheimer.





Macammana pula dengan perkaitan anatara saiz otak dengan IQ?

Menurut satu kajian besar-besaran oleh Michael McDaniel Virginia Commonwealth University, otak yang lebih besar telah dikaitkan dengan kecerdasan yang lebih tinggi. Tidak semua penyelidik semestinya bersetuju dengan kesimpulan McDaniel ini. Kajian sedemikian juga menimbulkan persoalan penting tentang bagaimana kita menentukan dan mengukur kecerdasan, sama ada kita perlu mengambil kira saiz badan relatif apabila membuat hubungan itu, dan bahagian-bahagian otak yang kita perlu lihat.


Ia juga penting untuk diambil perhatian bahawa apabila melihat perbezaan individu, jurang variasi antara saiz otak agak kecil. Faktor-faktor lain yang mungkin mempengaruhi atau memainkan peranan penting  dalam kajian IQ dan saiz otak termasuk ketumpatan neuron di dalam otak, faktor sosial dan budaya, dan lain-lain perbezaan struktur di dalam otak.











Comments

Popular posts from this blog

Asyiknya..victoria's secret

Pakej Percutian Penjawat Awam

Cari jodoh