Kabel Besar

Assalamualaikum.
Harini i nak bebel sikit pasal 'kabel' atau orang lain panggil 'orang dalam'.

Mesti korang penah dengar ini kan? Kalau ada je kalangan sedara mara korang yg dapat masuk sesuatu sektor tu dgn mudah tanpa harungi cabaran dan halangan mcm org lain mesti akan terkeluar pasal isu "ala dia tu ada orang dalam.memanglah..."

Persoalannya.betulke macam tu?
Okey. Memang.memang ada yang macam tu aku tak nafikan ;sbb ianya pernah berlaku di tempat aku kerja.

Tapi kena ingat.tak semua orang macam tu.Ada yang memang dah melalui saluran yang betul dan ditakdirkan rezeki dia di situ.Jadi siapalah kita hendak persoalkannya?



Kuasa Allah. Ingat bila Allah dah kata "Kun Faya Kun..." Maka terjadilah ia.

Kadang2 kita tak terfikir pon benda tu akan terjadi pada kita. Tetiba je kita dapat semua tanpa dipinta.Alhamdulillah.

Panjang lebar plak.Kes sebenarnya macam ni.

SUATU PAGI DI SUATU TEMPAT.

Coach: Makan tu je?
Aku: hm. Ni jela.
Coach: diet ke.tak payah nak dietla ..badan
              dah macam ni pon nk diet lg?
Aku: Mana ada diet.jaga kesihatan.
Coach: Kau duduk mana?
Aku: PJ
Coach: Kampung kat mana? Kelantan?
Aku: Eh.taklah.Saya orang sini.Mak ayah
          semua kat KL ni je.
Coach: la.Laki kau ?
Aku: orang sini jugak.Mak pak mentua pun
         dekat2 sini je. Selangor.
Coach: laaa..
Aku: Kenapa
Coach: senanglah. Macam mana dapat keje
              sini? Memang mintak?
Aku: Eh takla.Tetiba je dapat surat masuk
          sini.
Coach: Ni mesti pakai kabel besar ni.
Aku: (blurrr..) -apa kabel lak? - dalam
          hati.senyap.
Coach: iyelah kabel besar lah.
Aku: dalam hati: (mana ada kabel2 bagai)
Senyap ..
Aku : iya.kabel saya besar sangat.paling besar. Allah la kabel saya.


6 comments:

  1. Rezeki Allah sangat luas untuk sesiapa sahaja..

    BalasPadam
  2. gitu lah org kita, skit2 kabel besar... pakai kabel lah org dalam lah...
    kwn akak penah tanya mcmne akak dpt keje gomen ngn mudah, akak cuma bgtau isi spa tak lama tu ada rezeki n dpt keje... trs membe tu kata akak ada kabel, akak kata kabel apa nya lah.... dh mmg rexeki kot... yela sbb kwn akak kata dia dh mohon kt spa berkali2... pg interview berkali2 tp tak dpt jgk keje gomen...

    tulah, dh mmg kabel kita besar kan,, dh semua ketentuan Allah kn

    BalasPadam
  3. hahah biasala.. persepsi orang yang tu susah nk di hilangkan

    BalasPadam
  4. win la jawapan tu :) memang betulkan. rezeki allah aturkan memang dah cantik .

    BalasPadam
  5. Rezeki tak pernah salah alamat...
    Kalau dah memang rezeki

    BalasPadam
  6. hehehe... rezeki allah yg bagi. alhamdulillah.

    BalasPadam

href="http://nabila86.sharethisstory.net/my-951174-11452">