Halaman

Jumaat, 13 Jun 2014

Iklan 'sayang' di TV2


Pernah tonton TV2? Cuba angkat tangan sikit, berapa orang yang rajin menghadap TV1, atau TV2 zaman sekarang nih? Kecualilah yang duduk kampung2 , hujung dunia tu, lain ceritalahkan? Siaran tak sampai.Ni tengah bandar , duk tengok TV free.Maksudnya sini siaran tak berbayarlah..

Zaman sekarang ni kan banyak stesen TV swasta.So boleh kira dengan jari je dah, berapa ramai yang hok dok x da ASTRO.Macam beta ni, manalah mampu nak pakai ASTRO.Beta tengok TV tak berbayar je. Beta bukan selalu tengok TV pun, apatah lagi Mr. Hubby.Kami sibuk bekerja. Lagipun, tinggal berdua saja. Masa lapang pun cuma hujung minggu.Kadang-kadang hujung minggu pun tak lapang.Penuh aktiviti.Jadi bila masanya nak menghadap TV,kan?

Hari ni, lepas saja beta panaskan Nasi Lemak, dan Mee Sup, beta hidang siap2 depan Mr. Hubby yang sedang duduk depan TV.Tengah enak menghirup Kopinya.Sedang terbuai dengan rancangan yang ditayangkan, tiba-tiba..muncul babak seorang anak perempuan yang tidak habis makan mee sup yang di masak ibunya.Babak ini di meja makan.Si ibu berusia dalam lingkungan 50-an manakala anaknya lingkungan 30-an.Si ibu bertanya.


"Mengapa tak habiskan mee ,tu?".

Si anak pun menjawab.

"Dah kenyang mak,nantilah saya habiskan..".Jawab anaknya endah tak endah.

Babak kedua memaparkan Si anak ni  membuang mee yang tidak habis di makan tadi iaitu mee yang di masak ibunya ke dalam tong sampah secara sembunyi-sembunyi.Tanpa di sedari, perlakuannya itu dilihat oleh si ibu tua.Si ibu terasa hati dan berlalu pergi.

Babak ketiga menunjukkan anak kepada si perempuan tadi, iaitu cucu kepada Si ibu tua, hendak membuang bungkusan plastik makanan ringan dan terlihat mee yang dibuang oleh ibunya di dalam tong sampah. Dia bertanya kepada ibunya.

"Mama, mengapa buang mee tu, SAYANG...".Jawab anaknya.

Tersentak dengan perkataan yang terkeluar dari bibir anaknya itu, terus dia teringat kenangan lama bersama dengan Si ibu tua tadi .

Di suatu masa di halaman rumah sang ibu sedang menyapu. Anaknya menyerahkan ais krim Malaysia sambil berkata.

"Mak, buang ye.Dah tak nak?"

Si ibu berhenti menyapu dan mengambil ais krim itu dari anaknya lalu memakannya sambil berkata.

"Kenapa buang? SAYANG..".

Terusik dengan kenangan itu, sila anak tadi yang kini dewasa dan mempunyai anak sendiri mula terjaga, dan sedar diri. Cepat- cepat dia mendekati ibunya tadi yang terasa hati dengan kerenah anaknya.

Di halaman rumah, sekitar taman, anak itu mendekati Si ibu tua.

Dia duduk di sisi ibunya sambil menghulur kek.

"Makan mak".pelawanya sambil menyudu kek ke mulut ibu tua.

Ibu tua tersenyum sambil mengunyah kek.

"SAYANGGG.." Ucap Si ibu tua.

"SAYANGGGG, mak!". Ucap anaknya sambil meletak kepala di bahu ibu tua.

Beta tertarik dan tersentuh dengan IKLAN yang dibawakan.Langsung tidak bersifat komersial, ataupun agenda tersembunyi.Mesej yang disampaikan cukup jelas,dengan pembawakan bersahaja.SAYANGI ORANG TUA ANDA.Ya, ringkas tapi padat. Pada pandangan beta pula iklan ini walaupun berfokus  kasih sayang ibu anak, dari watak cucu, anak hinggalah ke watak ibu tua, namun sempat diselitnya mesej kecil di situ.

Jangan membazir makanan.Melalui pembawakan yang sama, dan mesej hampir sama, SAYANG pada makanan/rezeki. Jangan dibazirkan.Melalui watak anak itu ingin membuang sisa ais krim Malaysianya, Mee sup , dan kek tadi.Beta puji TV1 dan TV2 kerana iklan yang diselitkan penuh nilai murni dan moral berbanding iklan komersial yang memenuhi siaran TV berbayar lain.

Sayangnya, anak muda sekarang jarang sekali menonton TV1 dan TV2.Mereka lebih terpengaruh dengan siaran berbayar.Justeru, kepada siapakah iklan nilai murni dan penuh bermoral seperti ini ditujukan. Melainkan golongan muda di kampung2 dan kebanyakannya orang tua, sahaja yang sering menonton siaran TV tak berbayar.

Mungkin juga kurangnya peringatan-peringatan seperti ini di media terbuka ,menyebabkan  gejala sosial dan kerosakan akhlak golongan muda semakin menjadi-jadi.Tak lain tak bukan budaya BOHSIA,BOHJAN, REMPIT, PERGAULAN BEBAS, DAN BUDAYA BARAT ,TERKINJA ,TERLOMPAT-LOMPAT juga diagungkan.Maklumlah, siaran berbayarkan,bayar sahaja, semua pun dapat...(geleng2 kepala 3x)

Banyak lagi iklan bagus2 dan rancangan bermanfaat di TV1 dan TV2 antaranya, Osman Baku. Mengetengahkan penggunaan bahasa baku, Bahasa Melayu yang betul.Al maklumlah...budak-budak sekarang suka guna bahasa ENTAH APA-APA BENDA NTAH.BM pon FAIL.Apatah lagi BI?? Bahasa SMS, Shortform berlebih-lebih.Bagi beta, tak salah nak gua, tapi berpada-pada, tengok jugaklah pada tempatnya.Takkanlah nak tulis karangan BM pun nak shortform beria.Tak pun guna bahasa ntah apa2.Bahasa 'CENDAWAN'. Tau apa Bahasa Cendawan x?

video

                                                                      Osman Baku TV2


Beta penah tegur anak-anak murid di kelas kerana bercakap bahasa ntah apa-apa ni.Muda-mudi sekarang memang camtulah..Kalau nak dilihat seseorang, boleh kelaskan mereka ikut bahasa yang digunakan.
Kalau seorang :

Ilmuan / Cendekiawan:

"Saya minum  1.3 liter  air  dan berjalan 43km ke rumah dari kedai  ."

"Mengikut perkiraan saya, daya 12kN dengan kecondongan sudut 45 darjah boleh dikenakan untuk menggerakkan beban itu"

Dermawan/hartawan, 

"Keuntungan syarikat pada tahun ini akan saya agihkan sebahagiannya untuk derma anak-anak yatim dan surau sekitar kawasan syarikat".

"Oo..anak syarikat saya di Singapura itu di bawah seliaan anak saudara saya, anak Datuk Haron.".


Sasterawan:

"Mentari sebesar nyiru dalam rembang petang yang semakin panjang , seolah mengigit-gigit kulitku".


Haa...'WAN' yang lain-lain tu korang bolehlah pikir sendiri ek?? Tata~


Tiada ulasan:

Catat Ulasan