Halaman

Sabtu, 23 Januari 2016

Kahwin campur

Assalamualaikum.

Kepada yg rajin singgah sini TQ so much diucapkan. Love u all.huhu

Saat masing2 demam Diwale ni ada 2 , 3 perkara yg nk diutarakan.

Dilwale

Tentu korang kenal pelakon utama filem ni kan? Siapa x kenal si hero bollywood Mr Shah Rukh Khan ni.
Kehebatannya dalam lakonan dan aksi2nya sering mendapat pujian ramai.

Namun bukan benda tu yg jd fokus perbincangan kali ni.Korang tentu tahu kan Gelaran 'Khan' dihujung nama belia tu yg simboliknya dimiliki oleh penganut agama islam.

Betul ke Shah Rukh Khan ni penganut Islam? Tapi kenapa ya dalam lakonannya beliau xpenah kisah jika diminta menyembah berhala, memuja dewa2 mereka kononnya, malah pernah juga masuk gereja dan berdoa seolah penganut agama itu?

Apakah Shah Rukh Khan ini juga penganut kesemua agama2 itu? Mungkin akan ada yg berkata:

"Ala..lakonan je tu!"

Benar.tapi bukan sekali dua.bukan! Dan persoalannya, apakah tidak rosak akidah seseorang itu yg memuja dewa dan menyembah patung2 dengan bacaan2 mentera pemujaan itu?

Lebih berani dan terang- terangan Isteri aktor ini sebenarnya masih lagi penganut Hindu yang menyembah berhala.

Ya.Tanpa menukar agama dan pegangannya beliau berkahwin dan mendapat anak2 hasil dari perkahwinan antara penganut Islam dan Hindu itu.Apakah status sebenar perkahwinan mereka?
Apa pula status anak2 yang lahir itu?q

Lebih pelik.Di dalam kediaman tempat mereka tinggal bersama juga madin terdapat berhala dan tokong sembahyang kerana isterinya masih penyembah berhala!

Agak2nya l kan..malaikat nak masuk ke rumah dia tu? Macam mana status agama yang dianuti anak2 shah rukh khan? Pilih Islam ke atau Hindu agak2nya?
Berdoa sambil masa yang sama sembah berhala? Macam mana tu?

Isu perkahwinan campuran tanpa menukar agama ini bukan hanya berleluasa di India malah Indonesia juga telah lama mengamalkannya.Ada juga yg tanpa segan silu murtad kerana mengikut agama suami si penganut Kristian.

AJARAN MANA sebenarnya yang membenarkan perkara seperti ini berlaku? Mazhab Islam yang mana membenarkan seseorang islam berkahwin dengan golongan kafir ini tanpa menukar agama ?

Kenal dengan Aamir Khan? Bagaimana pula dengan Salman Khan? Apakah gelaran 'khan' dihujung nama itu cuma hiasan semata2.atau mungkin gelaran kebedaran untuk menunjuk2 tentang keturanan ' Khan' itu semata2.

Tentu korang dah tengok filem di bawah ni kan? Salman yang juga penganut islam berlakon sebagai penganut hindu.penyembah dan pemuja dewa?


Apa sebenarnya yang lebih membimbangkan selain daripada orang yang mempermainkan agama?

Bajrangi bhaijaan

Moga2  'wabak' merbahaya ni tak menular ke negaraku tercinta Malaysia.Kalau tidak..huru haralah satu Malaysia!

Banyak pula anak tak sah taraf dan kes2 khalwat yang nantinya menggusarkan dan memeningkan kepala penguatkuasa agama.

Ialah.nak kata tak kahwin dah kahwin.tapi kahwin pula ikut adat dan agama lain.macam mana ya? Orang melayu  islam kahwin digereja.oleh paderi pulak tu.dapat anak siap baptis oleh pihak gereja.anak tu islam mix kristian lak ya? Hancur2.

Moga2 jauhkanlah dari kita semua.

Sabtu, 2 Januari 2016

Sos Teriyaki Marinated Halal ke?

Takoyaki


Kenal benda bulat2 ni? I cukup suka makan benda ni.Kalau kat Giant jual RM5.00 tak silap.Sebab rasa tak berbaloi, teringin nak buat sendiri.Jadi I pon google lah resepi Takoyaki ni.

Tekak I ni tak berapa suka sangat makanan Korea/jepun .Pernah seorang teman sekelas ajak masuk kedai Sushi ,tak lalu nak order ape2.Cuma makan Takoyaki ni je, Mujurlah ada benda yg boleh gak ditelan.

Tahu tak korang kenapa sebenarnya restoran Sushi tak diiktiraf  Halal oleh JAKIM? Memanglah korang cakap makanan dia tu halal, tapi tahu tak sos2 untuk kegunaan restoran Jepun dan Korea ni kebanyakkannya dibuat dengan ramuan yang diragui HALAL nya.

Macam tu jugalah I terkena.Sebab nak buat TAKOYAKI I terbeli Sos yang tak Halal pulak.Adoii membazir betul.

Sos Teriyaki Marinated, bukan sahaja digunakan untuk masakan TERIYAKI tetapi juga diguna dalam TAKOYAKI.

Sos keluaran syarikat Jepun iaitu KIKOMAN ni, dihasilkan dari campuran arak/tuak. Ya, masyarakat Jepun memang suka menambah sejenis arak dalam kebanyakkan masakannya.Arak yang terhasil daripada peraman beras/nasi ini dicampur dalam sos, dalam makanan, sebagai penambah perisa.

Macam yang kita tahu, arak ni terhasil daripada peraman /tapaian Anggur, Nasi, Barli, dan macam2 lagi.Kalau orang Jepun dia masukkan sikit dalam masakan.

Hmm, nak buat macam mana..dah terbeli.Walaupun terang-terangan dekat botol tu tak ada tulis dia menggunakan arak, tapi kalau tulis "Naturally brewed" maka ia memang ada Alkohol.

Kebanyakan sos Jepun dan Korea memang diragui STATUS HALAL.Susah nak jumpa yang betul2 tak campur tuak/arak ni.Sos masakan Cina pun sama.Jadi, periksa betul2 sebelum beli.Jangan tangkap muat je! tengok nanti membazir macam I.


Kalau makan kat luar lagilah kita tak tahu sos dan ramuan tambahan apa yang digunakan.Bayangkan, ikan, ayam, daging dan sumber lain memanglah Halal,tapi dia letak pulak minyak , sos, penambah perisa yang ntah apa-apa dalam burger korang.Korang pun main telan je? Sekali dalam tu ada minyak babi, arak, campuran lemak haiwan tak halal.euwwwww!!

Kempunan nak letak sos sedap atas Takoyaki buatan sendiri.Huhu kena try buat sos sendirila gamaknya.kikiki.

Kalalu malas ,kena tunggu produk sos makanan Jepun/Korea keluaran Syarikat Malaysia la nampaknya.Bila agak2nya Maggi ke, Knorr ke, Nona nak keluarkan Sos2 untuk masakan Jepun agaknya yer? Nak juga makan makanan Jepun/ Korea yang HALALAN TOIBBAN.TAK PAYAH RAGU2 LAGI PASNI.hmmm?



Teriyaki Marinated sauce Malaysia



Jumaat, 1 Januari 2016

Ehemmm..Jumaat yang Istimewa.

Bismillahirahmanirrahim..


Syukur, dapat mengecap udara segar ciptaan Allah.Hari ini 1 januari 2016 sekali lagi diberi peluang untuk hidup.

Menginjak lagi ke tahun baru, rasa macam baru semalam menyambut Januari 2015 tak sangka sudah setahun ditinggalkan.Bererti semakin singkat umur aku hari ini.

Istemewanya 1 januari 2016 ini jatuh pada hari Jumaat, penghulu segala hari.Hari Jumaat. Mengingatkan pada detik yang semakin singkat. Pernah mendengar seorang ustaz berkata, hari kematian seseorang adalah sama dengan hari kelahirannya

Ya, aku dilahirkan pada hari Jumaat, tanggal 19 Rabiulawal 1407 H.Jam satu setengah tengahari. Apakah aku akan meninggal pada hari ini? semua itu takdir.Tarikh kelahiran memang telah tercatat di dalam IC namun tarikh kematian semuanya ditangan Allah s.w,t.


  • Alangkah indah kalau meninggalnya aku juga pada hari Jumaat.Sebagaimana dikatakan orang yang meninggal pada Malam atau hari Jumaat adalah  Khusnul Khatimah.

             Diriwayatkan oleh Ibnu Amru , bahwa Rasulullah bersabda: "Setiap muslim yang   
            mati pada siang  hari Jum’at atau malamnya, niscaya Allah akan 
            menyelamatkannya dari Fitnah kubur". (Hadirh Riwayat Ahmad dan Tirmizi, dinilai 
            shahih oleh Al-Bani).

             
khusnul khatimah



·     Di dalam Islam sendiri menceritakan istemewanya hari Jumaat.Tahu tak matahari dicipta di
    dunia pada hari Jumaat? Nabi Adam diciptakan dan wafat pada hari Jumaat? Dimasukkan ke 
    dalam syurga juga pada hari Jumaat ? Nabi Adam turun ke dunia juga pada hari Jumaat.

           
             Abu Hurairah meriwayatkan bahwa Rasulullah bersabada: "Hari terbaik dimana 
            pada hari itu matahari terbit adalah hari Jum'at. Pada hari itu Adam diciptakan,   
            dimasukkan  syurga  serta dikeluarkan darinya. Dan kiamat tidak akan terjadi        
            kecuali pada hari  Jumaat." (Hadith riwayat Muslim)




matahari


  •  Dikatakan juga Allah s.w.t menampakkan dirinya kepada golongan syurga di akhirat kelak  pada hari Jumaat.

              Sahabat Anas bin Malik dalam mengomentari ayat: “Dan Kami memiliki
           pertambahannya”  (QS.50:35) mengatakan: “Allah menampakkan diri kepada 
           mereka setiap   hari Jum’at”.


  • Kitab As-Sabi’ iyahti Fi Mawa’izhil Bariyyat banyak memaparkan peristiwa agung yang berlaku pada Jumaat. Antara peristiwa itu ialah perkahwinan diantara Nabi Adam AS dengan Hawa; Nabi Yusuf AS dengan Zulaikha: Nabi Musa AS dengan Shafura binti Syuaib AS; Rasulullah SAW dengan Khadijah; Rasulullah SAW dengan Siti Aisyah RA binti Abu Bakar RA serta Ali KW bin Abi Thalib dengan Fatimah az-Zahara RA binti Muhammad SAW.


Sesuai dengan gelarannya Penghulu segala hari, hari Jumaat ternyata menjanjikan banyak kelebihan untuk manusia.Antaranya pada hari Jumaat:


1. Terdapat Waktu Mustajab untuk Berdo'a.
2. Sedekah pada hari itu lebih utama dibanding sedekah pada hari-hari lainnya.
3. Hari dihapuskannya dosa-dosa.
4. Pahala atas orang yang menunaikan solat Jumaat.


Lalu, apakah yang akan berlaku sekiranya aku mati pada  tanggal 19 Rabiulawal iaitu bersamaan hari Jumaat? Bersediakah aku menghadapi detik2 selepas itu?


tanah kubur

Rabu, 2 Disember 2015

Ya Allah, Aku Rinduuu..!

Menyelak lembaran Facebook
Aku terkedu,rasa hiba dan diam2 aku cemburu
Mengimbas memori lalu
Mengenang2 secebis kasih itu
Aku keliru
Apakah sebenarnya rasa itu?

Sungguh ..aku tak tipu
Aku rindu..tersangatlah rindu
Rindu pada wajah-wajah itu
Wajah yang dahagakan ilmu
wajah mulus yang sentiasa inginkan perhatianku
Perhatian manusia2 sepertiku
Seakan ibu..tempat mereka mengadu

Rindu
Terlalu rindu pada momen momen itu
Saat memekik memetir pada anak itu
saat membelai,mengasuh jiwa2 itu
Saat memujuk ,membasuh luka di hati2 itu
Terlalu rindu
Oh, aku benar rindu

Aku rindu
Bila kau pamer emosi tak puas hati
Bila kau memberontak seolah tunjuk benci
Bila kau merajuk dan bawa diri
Ingin diberi perhatian barangkali
Ingin menagih kasih agar bertahta di hati.

Aku rindu
Pada bunyi loceng yang kerapkali berdeting
Pada jerit-pekik ..riuh-rendah suara itu
Pada bauan keringat yang melintasi deria pernafasanku
Pada kepetahan dan kelincahan anak-anak
yang menjamu penglihatanku.

Aku rindu
Riak-riak gembira anak-anak itu
Riak-riak duka dan kecewa pada wajah itu
Riak kenakalan dan kebuasan itu
Riak kecomelan dan keanak-anakan itu
Sentiasa ada dalam kenang-kenanganku

Masihkah kau ingat padaku?
Samakah rasa rinduku dengan rasa rindumu
Wahai anak-anakku?
Kau terus melangkah maju
Mengukir mimpi-mimpimu
Sedang aku semakin terasa tua dengan usiaku

Teringat aku pada kisahmu
Yang manis dan pahit sentiasa di hatiku
Saat kau mengadu sukarnya meniti remajamu
Saat kau curah segala impian dan harapanmu
Saat kau dambakan semangat dan dorongan dariku
Saat kau tagih kasih dan sayangku
Sebagai ibu keduamu

Sungguh aku rindu
Mencurah ilmu yang lama terbuku
Tersimpan kemas dalam dadaku
Mengasuh jiwa kecil itu
Mendidik hati dan laku
Agar jadi seindah dan sehebat idolaku
Idola kepada agamaku

Aku rindu!













Khamis, 26 November 2015

7 selfie face yg korang selalu buat?? ke

Sapa sini suka Selfie? Put Up your hand! hahaha..

Tak kisah la korang tu comel ke, tak ke kan? tapi kalau dah selfie bukan2 tu..Annoying okey? Rasa macam nak tampar je laju2 muka tu.Kwang3X..kejam tak?

Ce tengok, kat tangga berapa tahap annoying selfie yang korang selalu  buat tu?




  Pig Nose Pose

# (1) Yang nie muka mintak pelempang.Rasa nak lempang je lelaju.Selaju 150km/j !!


                                                                'Sama tak kami?'



Dog Face

# (2)Yang nie kalau tak kena tempeleng, I bagi Kickboxing.Haiyakkkkk!!amek kau.

dog face

'Cute tak kalau macam ni?'



Cow Tongue

# (3)Macam x wujud je nama ni.Kwang3x tak pe tapi ce tengok gambar kat bawah ni? serupa ke tak ek? Rasa macam nak kerat2 je lidah tu buat Sup Lidah!


cow tongue

'La..Lidah lembu rupanya!'




Monkey Face

# (4)Mawas pun Mawas lahh..Yang ni comel gak..Macam siapa yer?

monkey face

'Alo2x..so adorable'



Donkey Face

# (5)Yang nie tayang gigi macam Donkey.Tambah bunyi..Eeeeokkk..eee..okkk!!

donkey face

'We're the hottest in town!'



Duck Face

# (6)Yang nie pulak muka acah2 comey.Ingatkan ada rupa Angelina Jolie tapi..macam Anjing Lina Juling !!

duck face

                                                                  Siapa lagi comel?Itik ke orang?



Fish Face

# (7)Cute? Awww..huhu.Ini ikan Buntal Okey.Bahaya tau! Duri dia beracun.

fish face

'Rasa Comel?Pikir balik ye'



p/s:post ni tak ada kena mengena dengan yang masih hidup atau yg telah lama mati.ini khas untuk peringatan diri aku sendiri.Kalau ada yg termakan cili rasa pedas tu rasakanlah sendiri! hihi:Don't get it wrong okeyh? Islam Itu Sederhana, jd bersederhanalah.Don't get over!! peace :)


Khamis, 19 November 2015

Kau tahu apa itu Syukur?

Kau tahu apa itu syukur?
Kau rasa kau ni golongan yang tahu bersyukur?
Baik  kau check balik!

Kau jalan pergi shopping mall, kau belek barang itu, barang ini
kau hulur duit, kau amik duit baki,
Bila kau nampak ada orang beli handbag lagi lawa dari kau
mata kau juling2 tengok brand apa dia beli,
kau tengok uii LV!
Kau pun mula rasa dengki

beg LV

Kau pikir ramai orang kaya.Kau saja yang susah.Kau tak dapat beli beg LV kau TAK PUAS HATI.

HAKIKATNYA- Kau tahu tak banyak lagi gelandangan, fakir miskin kat luar yang tak rasa apa yang kau rasa.Nak makan pun tak berduit ini pulak nak shopping beg berjenama! Tapi kau buta.Asik pandang yg di atas saja.Asyik mendongak atas sampai tak nampak yg bawah dan yg hidup lebih miskin hina.

kau nampak kedai mamak
kau rasa macam nak makan
tapi kau fikir tak standard
kau cari restoran yg nampak macam ada kelas
kau lepak dua tiga jam,kau order itu ini
minum pun sampai bergelas2

bila kau buka fesbuk
nampak pulak kawan update status
dinner hotel 5 star ,siap tayang gambar!
jantung kau pun bergetar, rasa macam tercabar!

CRYSTAL CROWN

Kau rasa mereka makan best2 kat hotel, gaji besar,kereta besar, semua besar.Kepala pun besar!Kau pikir mereka bahagia. Kereta lawa, baju lawa, beg lawa, kasut lawa,rumah lawa.Kau pulak dapat tengok dan telan air liur je

HAKIKATNYA- depa duk siang malam kerja, keluar jumpa client, client dato2 ,mana nak makan kedai mamak,demi tugas..layankanlah juga.Padahal hujung bulan pun korek tabung, makan megi, hutang kad kredit habis kena potong gaji.Hutang sana hutang sini.Nak tidur pun tak lena.Pikir hutang nak bayar camner?



UTM konvo

Kau balik rumah, on Fesbuk kau tengok kawan sekolah rendah update status konvo.
Kau yang keje kerani cabuk kat Jabatan kerajaan dah masuk enam tahun baru sekali naik pangkat rasa iri hati.Rasa dengki.Rasa benci.

HAKIKATNYA- kau tahu tak yg konvo tu lg jealous tgk kau ada duit sendiri, ada kerja bergaji, ada duit simpanan lagi! padahal depa duk pikir mana la nak keje nanti? tergagau-gagau ,tercari-cari masa depan sendiri.
Memang hakikat manusia tak pernah nak rasa puas hati!




CIKGU LAWA

Kau tengok instagram, ko nampak kawan ko tayang muka happy.Bukan main lagi suka-suki.Kau pun dengki.Siap kau maki2 dalam hati.Kau pikir dia hidup senang hati.Goyang kaki.

HAKIKATNYA- kau tak tahu realiti.Kerja kat sekola punya berlambak sampai kebas2 kaki.Yang mana jauh terpisah dok dekat ulu ,seberang laut sana berbulan2 tak dapat jumpa anak2 dan laki, siang malam kerja tak pernah henti.Key-in data, semak buku, sediakan report, update rekod, kursus sana kursus sini sampai terpaksa korbankan masa cuti.
Kau tahu tak berapa ramai rasa macam nak berhenti? tapi terpaksa bertabah demi nak cari sesuap nasi!


BEST BOSS

Kau view ex bf punya fb kau nampak dia bahagia.Jadi bos besar dah rupanya.Kau pk dia hidup kaya-raya.gembira.Kau pulak masih terluka.Masih berduka lara.Nak move on tapi masih tak jumpa cara.Kau rasa dunia tak adil sebab buat kau derita.

Hakikatnya-Kau tak tahu yang kaya tu, nak tidur susah, nak bangun pun susah.Nak tido pk kerja, pk harta, takut kena rompak, takut kena tipu.Tido tak cukup, rehat tak cukup.Apa pun tak boleh.Cuti lama takut rugi, bisnes tak jadi.Klien lari,Last2 sakit hati.

Lepas tu pulak dapat penyakit sana-sini.Masuk hospital beratus2 ribu rugi.Duit boleh cari kesihatan mana nak cari ganti? Menyesal seksa diri.

Teringin sangat nak jadi mcam dulu.Duit tak banyak tapi ada masa untuk diri sendiri, ada masa untuk family, ada waktu untuk bercuti, tak risau pasal bisness untung rugi, tak payah pk duit hilang atau klien lari.

Kau nampak tak kat sini.Bila kau di atas, kau pk untungnya jadi yang di bawah.Bila kau di bawah kau selalu meminta-minta untuk duduk di atas.Hakikatnya kau perlu satu saja-sentiasa bersyukur dengan apa yang kau ada.


Sebab tak semua yang orang lain ada ,kau pun ada dan ...
tak semua yang kau ada, orang lain pun ada!

( *p/s:post ni tak ada kena mengena dengan yang masih hidup atau yg telah lama mati.ini khas untuk peringatan diri aku sendiri.Kalau ada yg termakan cili rasa pedas tu rasakanlah sendiri! hihi)

LAMBAKAN GRADUAN PENDIDIKAN

konvo utm


Berapa peratus Graduan Universiti Awam berjaya mendapat jawatan yang diidamkan seiring dengan apa yang dipelajari semasa belajar di Universiti?Graduan Engineering, Graduan Komunikasi, Graduan Sains Komputer. Apakah anda berjaya diterima baik dalam pasaran kerja?
Mungkin ramai yang berpendapat Graduan pendidikan tidak menghadapi masalah pengganguran dan lebih mudah mendapat kerja.Tahukah anda hakikat yang sebenarnya? Hatta Graduan Perubatan sekalipun berdepan dengan risiko pengangguran!
graduan tesl

guru menganggur

penempatan guru

guru tak dapat kerja


Baru-baru ini, isu yang hebat dibincangkan dikalangan adik-adik dan kakak-kakak kita dalam bidang pendidikan adalah lambakan Graduan pendidikan di IPTA & IPTS menyebabkan pengangguran! Sebenarnya, saban tahun graduan menghadapi permasalahan yang sama  dan masalah itu berulang-ulang sehingga 2016!

Dan tahukah anda,Dasar pengambilan guru tidak boleh dibuka kepada semua siswazah pendidikan termasuk daripada Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) memandangkan terdapat kuota pengambilan jawatan itu.

Cuba anda kira ada berapa Universiti Awam di Malaysia, dan berapa pula yang menawarkan kos pendidikan? Tak termasuk ambilan J-Qaf, KPLI, DPLI dan terbaru khabarnya ada ambilan guru untuk program Tahfiz pula? Isu penempatan guru ini bukan menyebabkan graduan sahaja yang pening kepala, tapi pihak KPM, SPP, JPN, PPD dan ramai lagi!Aduhai Pak Menteri  dan Mak-mak Menteri!
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Joseph Entulu Belaun berkata pada masa ini graduan pendidikan lepasan Universiti Awam dan Institut Pendidikan Guru (IPG) juga agak melebihi kekosongan yang ada.
"Oleh sebab itu susah kita hendak buka ruang kepada pelajar IPTS yang dilatih (dalam bidang pendidikan) untuk diambil menjadi guru di sekolah menengah dan rendah," katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2016 peringkat jawatankuasa bagi Jabatan Perdana Menteri di Dewan Rakyat semalam.

Beliau menjawab soalan yang dibangkitkan oleh Datuk Hasbullah Osman (BN-Gerik) mengenai dasar pengambilan guru agar dibuka kepasa semua calon siswazah pendidikan pada sesi perbahasan sebelum ini.
Bagaimanapun beliau berkata pengambilan guru dibuat Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) manakala Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) hanya melaksanakan urusan pelantikan.
"Pengambilan guru tertakluk kepada kekosongan yang dimaklumkan oleh KPM," kata Joseph.
Sementara itu menjawab soalan Datuk Zainudin Ismail (BN-Jelebu) yang membangkitkan kelewatan penyampaian perkhidmatan kerajaan, Joseph berkata kerajaan sentiasa berusaha meminimumkan kerenah birokrasi yang boleh menjejaskan reputasi dan imej agensi kerajaan.
"Selaras dengan usaha kerajaan untuk merakyatkan perkhidmatan awam, usaha mengurangkan kerenah birokrasi fokus kepada aspek pemerkasaan, proses dan prosedur kerja di semua peringkat agensi kerajaan.
"'Business Process Reengineering' (BPR) merupakan peningkatan strategik untuk meningkatkan perekayasaan proses dan prosedur kerja melalui penghapusan langkah-langkah yang tidak cekap, syarat paling ketat dan tidak menyokong objektif kerajaan, undang-undang lapuk serta borang yang banyak.
"Semua ini dinilai semula untuk memberi kesenangan kepada rakyat untuk berurusan dengan agensi kerajaan," katanya.
- Bernama.

Sanggupkah anda perjudikan masa depan saudara mara, sepupu sepapat, adik-adik atau cucu-cicit anda dalam situasi sebegini? Pikir-pikirkan dan ingat, setiap tindakan anda adalah tanggungjawab anda.