Country Fresh Goat's Milk.

Hai you all semua..

Ha..nak tanya ni? you all penah minum susu kambing x? Macam mana rasa dia, sedap x? Sebenarnya kan, I x pernah minum pun susu kambing.Yela, selalu yang banyak jual kat pasaraya pun susu lembu je, yer dak?

Hmm.. al kisah.. I ada terbaca dalam sebuah komen thread kat satu ruangan forum ni, kata dalam rancangan tanyalah ustaz, salah satu usaha untuk mendapatkan zuriat adalah minum susu kambing. Tak salah mencuba kan? No harm pun..

So gigihlah I pujuk my hubby pergi cari dekat pasaraya.Siap request nak yang ada perisa lagi tu u all. Konon nak perisa strawberry , jagung , coklat bagai. Macam susu lembu tuu..

 ha..canggini.tapi ni susu lembu...

Kami pun mencari di bahagian minuman.Cari punya cari tak jumpa.Belek punya belek.Semua susu lembu aje. Last2 mata I tertangkap pada satu botol kecil warna putih.Tudung botol merah.
Ha.. canggini.



Putih bersih kan?

Frust sekejap.Tarik muka. My Hubby pun pandang je.Kami berdua jadi patung keras kejap kat depan freezer tu.Orang yang lalu lalang pun hairan kot tengok kami duk termenung kat depan tu.

I menung sebab fikir nak ambil yang mana satu jenama.Nak amik saiz besar ke, kecik? sedap ke tak susu ni?Ada bau hamis tak?

hmm..Kenapa tak ada perisa!!!  I nak strawberry flavour!!

Last2 my hubby suggest I cuba rasa dulu.beli botol kecil 200ml dulu.Tu pun harga dah RM 5 hinggit lebih.I pun setuju.Try first.Kang beli2 tak minum, kan ke rugi? membazir.So beli botol kecil n try dulu.Dapat hadam ke tak?

Hm I sebenarnya ada masalah enzim Lactase kurang.Jadi perut susah nak digest susu lembu or else. Tiap kali minum susu lembu I cirit birit. Ha..semua yang ada masalah yang sama macam I ni adalah dari punca yang sama iaitu kurang Enzim Lactase yang digunakan untuk mencernakan Laktosa dalam Susu dari haiwan ruminan (haiwan makan rumput) yang diminum.

Setakat yang I pernah minum susu lembu jela kan.Susu kambing x pernah try lagi.So, tak tahu la cirit ke tak nanti.Kikiki..

Jadi I pun pilihlah susu ni...


Tadaaaa...Country Fresh Goat's Milk.



Dah selamat pun duduk dalam perut I.Tadi I dah minum bagi habis.Hahaha.Walau macam mana pun I tetap nak yang ada flavour.Selera sikit.Huhuhu..Kalau you all tahu kat mana ada jual Susu Kambing Segar berperisa ,bolehlah rekemen pada I k? TQ.Muaaaahhhhh cikit.huhu.


Susu Kambing:
Minuman terbaik kedua selepas susu ibu.Para nabi dan sahabat juga meminum susu kambing.Mudah dihadam berbanding susu lembu. Kerana ia hanya memerlukan 20 minit berbanding susu lembu memerlukan 2 jam!!

Khasiat Susu Kambing:

·         Mengatasi Demam kuning
·         Merawat lemah jantung
·         Merawat/mengawal  darah tinggi
·         Mengawal penyakit magrain/kerap sakit kepala
·         Mencegah penyakit sendi, urat saraf, buah pinggang
·         Rawat batuk kering/TIBI
·         Cegah Hepatitis
Penyakit saraf dan tulang belakang (lanjut usia)

Alhamdulillah..Allah sayang kamu!!

30 tahun kaji agama, sami peluk Islam



Begitulah heading sebuah akhbar bertarikh 7 April.Mengenai seorang sami buddha yang akhirnya menemui petunjuk dari Allah untuk memeluk Islam setelah 30 tahun menghabiskan masa untuk mengkaji Islam.

Menurut akhbar tersebut, sami Buddha berusia 66 tahun mengambil keputusan memeluk Islam.

Pengalaman menjadi sami selama 28 tahun di Taiwan mendorong lelaki yang enggan identitinya itu didedahkan, mencari kebenaran dan akhirnya mengakui Islam merupakan satu agama yang indah dan sempurna.Syukurlah, di usia 66 tahun dia akhirnya memeluk Islam.

Tapi, bukan ni yang I nak highlightkan hari ini.Di bawah ni sebenarnya.



Sekalung tahniah juga ingin I hadiahkan pada seorang lagi Saudara baru yang juga merupakan kenalan I .Beliau yang dikenali sebagai Kevin , kini memilih nama Islam Khalil Hussein.Di usia menjangkau 30 tahun, beliau  yang berbangsa Cina kini secara rasminya memilih Islam menggantikan agama nenek moyang beliau.

Beliau adalah antara orang-orang terpilih menerima hidayah Allah.Sebenarnya tak sangka yang beliau akan memeluk Islam kerana I menjangkakan seorang lagi rakan berbangsa India yang lebih menonjol dalam mengambil tahu tentang Islam di zaman persekolahan yang akan memeluk Islam sebaliknya, beliau diam2 terlebih dahulu tertarik dengan Islam.

I berdoa rakan India itu juga akan terbuka hati untuk mendekati dan mendalami Islam.Semoga dia mengikut jejak langkah rakan kami ini dan mendapat hidayah dari Allah.


Yang Pelik & Yang Jelik? (viral di FB)

Maybe tajuk ni macam pelik pada penglihatan or pendengaran korang, tapi paham2 je lah ye.
Ok firstly, I nak mohon maap bebanyak kalau entry I kali ni Mengguris hati2 orang2 yang berkenaan ni, or peminat2 depa, sahabat handai atau rakan2 terdekat.Ni bukan bertujuan nak mengaibkan orang.
Ni nak ingatkan diri sendiri & orang lain agar tak buat benda yang sama.

Firstly, korang2 tentu ada tengok berita2 yang keluar melalui FB & dihangat2kan oleh orang ramai baru2 ni berkenaan dengan adengan2 yang 'CUN' & tak 'CUN' dalam ABPH 2015 Ahad baru2 ni kan? Ada yang HOT dan jadi Viral kat lama sosial lagi tu!

So, apa pandangan korang? Ada yang JELIK? OR PELIK?
Antara yang mengusik 'JIWA' I:



Anda kenal pelawak dan penyampai radio
 Era FM ini?


(1) Semua sedia maklum Pelawak ini telah mengungguli ketegori Penyampai Radio Lelaki Popular di ABPH 2015. Rata-rata media sibuk memperkatakan dan mempersoal tindakan beliau mencium isterinya (cium bibir hokey) dikhalayak ramai sewaktu diumumkan pemenang ketegori tersebut.

Persoalannya adalah, wajarkah tindakan Johan tu? Hmm.. isu sensitiviti kaum seharusnya dititikberatkan. Sebagai rakyat berbilang bangsa, dan agama, kita harus hormat pada budaya, dan agama yang terdapat di negara Malaysia ni.Tambah pula jika anda seseorang yang beragama Islam. 

Ya, memang .Betul. Saya tahu anda bijak pandai! Mereka itu kan suami isteri? Alahh..tak pelah, nak cium pun, laki bini!  Hm.. semua satu Malaysia , satu dunia tahu ke , mereka tu suami isteri? ABPH tu untuk tontonan Umumkan. Ada yang duduk depan TV tu anak2 kecik, budak remaja yang baru nak akil baligh, mak2 ,atok2 ,nenek2.Tak ke terkejut beruk orang tua tu nanti nengok dengan cucu-cicit adengan macam filem Inggeris kat TV Flat skrin 40 inci kat rumah tu?

K, tak apelah.Kita maapkanlah dia.Maybe excited sangat menang sampai tak sedar satu Malaysia dok tengok dia dengan isteri bercium kat dalam TV. Hm, agak2nya kalau yang menang tu Cina ke, India ke buat macam tu korang terkejut beruk tak tengok depa bercium macam tu?

Tak pun kalau korang tengah jalan2 kat pasar malam, tetiba korang bercium kat tengak pasar malam tu depan orang yang lalu lalang n peniaga pasar malam yang menjual tu.Terkejut tak depa? Atau depa buat2 pejam mata je? Sebab ingat korang tu Mat Salleh turun Malaysia.


Pengacara TV Wanita Popular

Neelofa


(2)  Ha, yang ni pulak..korang kenalkan? Okey, satu ni pulak isu bersalaman dengan lelaki.Yang peliknya, heboh pulak depa nak cerita Neelofa tolak salam dengan lelaki. Itu hak dia nak jaga maruah dia sebagai muslimah. Lagipun memang seharusnya muslimah jaga batas.Bukan jaga aurat sahaja.Pergaulan pun kena jaga. Macam2.

Kepada abang yang nak bersalam dengan Neelofa tu moga2 dapat muhasabah diri. Jangan kecik ati pulak dengan Neelofa tu!


Artis Komedi Lelaki Popular

Abam


(3)Tahniah Abam sebab menang artis Komedi Popular. Hm, apa yang di Viral kan adalah kata-kata ' Gemuk is Awesome' oleh Abam. Okey, mungkin niat Abam tu nak menyedapkan hati sendiri.Tapi kita semua sedia maklumkan, gemuk tak Awesome pon. Buktinya, ramai orang gemuk yang hidapi  masalah kesihatan.Malah, gemuk menyebabkan kita cepat letih, sukar nak berjalan, sukar dapat pasangan hidup, dan paling penting, masalah kegemukan ni susah nak cari .saiz pakaian.

Ape pun.di doakan Abam sentiasa sihat walafiat, murah rezeki lepas ni okey? Hm, Jadi, 'Gemuk tak awesome' pun..jangan jadikan alasan untuk anda tak jaga kesihatan  ok?



Artis Baharu Wanita Popular

Ayda Jebat


(4) Okey.Ni satu lagi.Fesyen punyalah pelik.Dalam banyak2 fesyen, Macam tak cukup kain. Kenapa di belakang punyalah labuh tapi, sikit lg kat depan tu tak boleh ke nak tutup.Ni memang sah kes tak cukup kain.Kan free2 dah kena kutuk 'kalau lutut tu putih tak apa, lutut hitam nak tayang2'
Haaa..tu bukan I yang pandai2 cakap ye? tu ucapan yang keluar daripada mulut seorang lelaki tau?

Sharnaz Ahmad

(5) Di mana ada Sharnaz Ahmad, di situ pasti ada Kontroversi nya? Betul ke? Hmm, kali ni soal pakaiannya.Dikatakan menyerupai pakaian tentera dan tak menghormati sensitiviti .Pakaian beragam seperti Polis, tentera dan sebagainya perlu di hormati di Malaysia ni.Kalau kat luar negara tak tahu la plak kan?? Sesuai dengan kategori yang dimenanginya, artis paling kontroversi, bagaimana pun telah memohon maap kalau isu pakaian itu menimbulkan kemarahan pelbagai pihak.

Harap lepas ni Syarnaz tak ulang perkara yang sama yerk? Hmm tapi Syarnaz & Kontroversi memanglah tak dapat nak dipisahkan, ye dak???


Review Filem Run all Night



Macam biasa.I memang suka layan Action movie dan tentunya filem Inggeris. Knp Action movie? dan kenapa mesti filem Inggeris?

Okey, bukannya I tak appreciate filem tempatan, tapi jarang sangat rasanya ada filem tempatan yang keluarkan filem aksi yang mampu tarik perhatian I. Kebanyakan hasil tangan tempatan adalah filem cinta, lawak dan komedi, seram, dan kalau ada pun filem aksi, tak kena dengan selera I. Bukan apa, filem aksi yang dihasilkan macam kurang 'kaw' dan mesej serta pembawakannya  kurang menyentuh sanubari.

Memanglah filem inggeris ni garapannya bukannya 'senonoh' sangat pun.Kadang2  banyak jugak yang tak sesuai dipertontonkan.Tapi tak tahu kenapa mesejnya lebih  'menyentuh' sanubari.Terkesan. Sehingga semua mesej 'buruk' yg terselit dalam filem tu boleh 'pejam mata' je .Langsung tak tinggal dalam kepala (pendapat peribadi).

Contohnya, dalam filem ni.Awal2 lagi dah dihidangkan dengan lakonan di mana seorang budak lelaki berkulit hitam menyanyikan sebuah lagu rancak, dalam limosin dengan kawannya, Micheal. Lirik lagu yang dia nyanyi penuh dengan perkataan tak senonoh.Tapi fokusnya sekarang bukan pd lagu atau liriknya, tapi plot dan penceritaannya.

Jadi pengarah, pelakon dan penulis skrip berjaya menyerlahkan sisi dan fokus sebenar penceritaannya dengan tidak melebih-lebihkan plot yang tidak penting, tidak perlu /adengan sampingan yang keterlaluan.Berbeza dengan filem aksi tempatan yang kadang2 nampak terlalu menyerlahkan sisi gelap/tidak baik dalam penceritaannya.Kadang-kadang aksi yang dilakukan keterlaluan dan nampak melampaui norma. (tak semua)

Berbalik pada lakonan Liam Neeson ini,memegang watak Jimmy, seorang bapak yang dihantui masa silamnya.Dia terjebak dalam pengaruh buruk, bersahabat dengan idolanya yang juga rakan sekutunya iaitu shawn Maguire , penjahat hebat bandar itu.

Ketenangan Jimmy diragut apabila mendapat tahu, anak lelakinya Mike,terperangkap dan menjadi sasaran bunuh oleh Danny, iaitu anak kepada Sekutunya, Shawn.Tak mahu nasib anak lelakinya  Mike berakhir seperti nasibnya, Jimmy cuba menyelamatkan anaknya itu daripada menjadi sasaran dendam Shawn apabila anaknya  Danny terbunuh ditangan Jimmy.



Jimmy terpaksa memilih antara kesetiaannya sebagai rakan Shawn, dan anak lelakinya.Siapakah yang akan menang dalam pertarungan ini? Shawn atau Jimmy? dan apa pula nasib cucu-cucu serta menantu perempuannya  sekiranya anak lelakinya Mike mati?



Filem ini berjaya menonjolkan elemen kesetiaan (Melalui watak persahabatan Jimmy dan Shawn), kekeluargaan, keinsafan diri atas kesilapan lampau, penyesalan, (melalui watak Jimmy dan Mike)  kejujuran dan amanah (watak detektif polis ) , kasih-sayang (watak isteri Mike dan anak2).



Gantung Gambar makhluk bernyawa dalam rumah : Malaikat Rahmat tak masuk?

Baru2 ni ada terbaca dekat FB Hukum menggantung gambar makhluk bernyawa (samaada manusia / haiwan) menurut pandangan Islam.


1) Dalam sebuah hadith yang di riwayatkan oleh Imam Bukhari bahawasanya Nabi saw bersabda yang bermaksud: “Sungguhnya para malaikat tidak masuk ke dalam rumah yang ada di dalamnya gambar, patung, anjing dan orang yang junub.”


Yang dimaksudkan dengan gambar pada hadith ini ialah suatu yg mempunyai roh sekalipun tidak mempunyai bayang .TIDAK termasuk dengan gambar yg tidak mempunyai roh seperti pokok2 kayu.Dan yg dimaksudkan dengan malaikat pada hadith ini ialah malaikat yg membawa rahmat kepada penghuni2 rumah.Adapun malaikat pencatit amal tiadalah berpisah ia dari seseorang anak Adam."


Menurut pendapat pertama diatas ini juga,gambar yang di gantung pada dinding seperti gambar bersanding, menerima ijazah dan sebagainya sekali pun gambar keluarga AKAN MENYEBABKAN malaikat Rahmat TIDAK masuk ke dalam rumah.

TETAPI gambar-gambar makhluk bernyawa seperti gambar manusia dan haiwan yang TIDAK digantung pada dinding di dalam rumah seperti gambar yang disimpan di dalam album atau di dalam komputer tidaklah menjadi kesalahan.

BEGITU juga dengan gambar tumbuhan, dan keindahan alam ciptaan Allah, diharuskan mengantungkan di dinding rumah.

Pendapat pertama ini menyokong hadith yang menyatakan bahawa :

Daripada riwayat al Bukhari no.5950 dan Muslim no.2109 maksudnya:

“Aku pernah mendengar Rasullah SAW bersabda:
sesungguhnya orang yang paling berat seksanya pada hari kiamat kelak adalah para pelukis gambar (mahkluk bernyawa)”

dan:
daripada riwayat al-Bukhari no. 7042 dan Muslim no.2110 maksudnya:

“Aku pernah mendengar Rasullah SAW bersabda:
sesiapa di dunia melukis gambar (mahkluk bernyawa), maka pada hari kiamat kelak akan dibebani untuk meniupkan nyawa ke dalam gambar tersebut, padahal dia memang tidak mampu meniupkan nyawa ke dalamnya.”

Zaman dahulu tiada wujudnya kamera, justeru mereka melukis untuk mempotretkan apa yang dilihat. Melukis gambar manusia / haiwan (sempurna) sifatnya adalah makruh.Para pelukis itu akan disoal diakhirat kerana cuba menyaingi ciptaan Allah.

Dalam Mazhab Al-Imam Malik, para fuqaha mazhab ini (Al-Malikiyyah) berpandangan bahawa hukum melukis gambar (sempurna) bagi manusia dan haiwan adalah dibenarkan sekalipun hukumnya adalah makruh.Tetapi jika ia melukis kepala sahaja atau muka sahaja tanpa anggota badan hukumnya harus, tidak jatuh makruh kerana lukisan itu tidak sempurna.

bermakna sekiranya seseorang berniat untuk tidak melukis gambar manusia dan haiwan yang sempurna, maka dia akan mendapat pahala kerana meninggalkan perbuatan yang makruh. Namun sekiranya dia tetap melukis gambar objek hidup secara sempurna, dia tidaklah berdosa tetapi dia tidak akan mendapat sebarang pahala.


2) Berbalik kepada persoalan Fotografi yang digantung seperti gambar konvokesyen,gambar persandingan, dan gambar keluarga.Terdapat Ulamak moden yang menyatakan:

Ada pendapat yg mengatakan kita boleh meletakkan gambar keluarga dan gambar org yg terdekat dgn kita dgn syarat tidak ada sifat menunjuk-nunjuk,riak dan bermegah-megah

Fatwa Shohibus Samahah, Dr. 'Ali Jum`ah hafizahUllah, mufti Mesir

Tidak mengapa (yakni HARUS) hukumnya mengedar gambar-gambar fotografi atau menggantungkannya, samada gambar manusia maupun haiwan. Ini adalah kerana gambar fotografi hanyalah suatu upaya penahanan atau perakaman imej (yakni imej sesuatu itu ditangkap atau hanya dirakam dengan sejenis alat seperti kamera umpamanya). Yakni imej itu memang ciptaan Allah yang dipantulkan kamera.Bukan lakaran tangan manusia.

Maka tidaklah ada padanya usaha untuk menyaingi penciptaan Allah yang mana warid amaran bagi orang yang membuat lukisan (yakni imej yang ditahan atau dirakam itu tetap imej ciptaan Allah dan bukannya sesuatu yang dibuat oleh seseorang (manusia).

Maka tidak timbul rekaan dan imagenasi melampau  si pelukis untuk mencipta sesuatu (seolah-olah hendak menyaingi ciptaan Allah SWT). Ini adalah apabila foto tersebut bukannya foto bogel atau foto yang boleh menimbulkan fitnah. 

Yang dimaksudkan dengan "tashwir @ membuat gambar" yang diancam dalam hadith adalah pembuatan patung-patung yang sempurna bentuknya, di mana terdapat padanya upaya untuk seolah-olah menyaingi ciptaan Allah taala.

Oleh itu merakam gambar secara fotografi walaupun juga dinamakan sebagai "tashwir" tidaklah haram kerana tidak wujud `illah tersebut padanya dan sesuatu hukum itu bersama dengan illahnya sama ada wujud atau tidak. 

Merakam gambar fotografi pada hakikatnya hanyalah penahanan @ rakaman imej dan ianya tidaklah dinamakan sebagai "tashwir" melainkan secara majaz sahaja. Ketetapan bagi sesuatu hukum adalah berdasarkan kepada yang dinamakan dan bukannya pada namanya.

menggantung foto ayah dan ibumu tersebut menurut Hukum Syarak adalah HARUS kerana tujuan yang murni tersebut selagi mana foto ibumu itu layak dan sopan (yakni tidak mendedahkan aurat). Tidak menjadi masalah sama ada foto tersebut, foto imej yang sempurna ataupun tidak. Yang sedemikian itu bukanlah sesuatu yang diharamkan, jadi ianya tidaklah sebagaimana dikhabarkan sebahagian orang kepadamu.



KESIMPULANNYA:


Ulamak-ulamak kita bukan Jahil atau tidak mengerti bahawa hukum menggantung gambar itu , mereka lebih tahu dari kita, tetapi mereka punya disiplin Ilmu dalam menghikayat qaul-qaul ulamak untuk orang Awam. 

Mereka punya pendirian " Kalau boleh dielakkan daripadanya maka itulah sebaik-baiknya, kerana mengambil jalan ihtiyathi – إحتياطي- iaitu mengambil sikap berwaspada dan berhati-hati agar lebih selamat – itu adalah sangat digalakkan dalam Islam. "

Jadi, Selagi boleh dijauhi maka, jauhi..seeloknya tak perlulah nak gantung gambar-gambar itu.Cukuplah simpan sebagai perhiasan di hati, dalam album gambar.

Kalau nak gantung jugak, jangan ada niat menunjuk2 dan riak.(Ye ke tak ada niat tu? ce tengok kalo orang tanya pasal gambo konvo anak..amboiiii kembang semangkuk.Ye dok? )

Baik tak yah la gantung2

Sabar ~**

Salam semua Blogger yang sudi jengok Blog ni lagi.

Rasa lama tak update Blog ni. Sebenarnya perasaan berkecamuk.Dugaan datang lagi.Mungkin Allah memang nak I jadi orang yang betul2 penyabar sebab tu DIA menguji hambanya ini berkali-kali.Tak pernah henti.

Ada orang, bila diuji ,akan bercerita situ sini, post FB, update status sana-sini, ada orang cukuplah baginya mendiamkan diri.Baik mengadu pada yang menguji.Mohon diringankan dugaan yang diberi.Hm, manusia..biasalah , mesti diuji.

Apa pun, I anggap dugaan itu semua untuk menjadikan manusia lebih dekat padaNYA.Sentiasa beringat padaNYA.Memang DIA nak suruh I jadi hamba yang sentiasa bersabar dan berdoa pada DIA la tu..

Biarpun punca kesalahan tu daripada kecuaian dan kealpaan makhluk yang bergelar manusia, namun ralat tetap jadi makin hebat.Akibat kecuaian dan sikap sambil lewa itu jugalah yang menyebabkan kami-kami ini teraniaya.Kami bukannya gelojoh, bukan tak reti sabar tapi kami dah lama bersabar. Kami diam tak bererti kami tak ambil peduli, tak bererti kami takut, tak bererti kami rela diperlakukan apa sahaja.

Kami pun ada perasaan jugak.Jangan sampai kami bangkit dan bersuara.Masa itulah akan bergegar semua. Masa itulah kamu2 baru nak buka mata.Alasan demi alasan diberikan pada kami ni.Kami bukannya bodoh.Kami juga ada perasaan, ada harapan, ada impian.

Geram betul dengan spesis manusia-manusia macam ini yang tak pernah nak ambil kira dan fikir pasal orang lain. Nak jaga periuk nasik sendiri dan susur galur dia sahaja.Kalau dah tanggungjawab awak tu, buatlah dengan ikhlas dan jalankan sebaik-baiknya. Jangan sampai menindas orang yang tak bersalah, jangan sampai ada yang teraniaya.

Jangan sampai ada yang bercerai-berai.Jangan sampai ada anak yang tak kenal mak bapak, Jangan sampai ada laki dah tak kenal bini sendiri.Sekian terima kasih.


*Konon tak nak mengadu kat orang tapi yang pi taip jugak kat sini buat apa?

Mengenangmu..Sempena 22 Febuari (Elvis Presley MALAYSIA)

elvis presley malaysia


Kenalkah anda pada seraut wajah ini?
Terngiang-ngiang Lirik Lagu dendangan Arwahyarham yang bertajuk "Balik Kampung' dicorong- corong radio tatkala Hari Raya menjelang tiba.Nyata tiap hasil Karya beliau seolah-olah 'Berhantu' kerana seringkali menjadi Hits dan kekal menjadi siulan ramai hinggalah ke hari ini.

"Perjalanan jauh tak ku rasa
Kerna hati ku melonjak sama
Ingin berjumpa sanak saudara
Yang selalu bermain di mata

Nun menghijau gunung ladang dan rimba
Langit nan tinggi bertambah birunya
Deru angin turut sama berlagu
Semuanya bagaikan turut gembira

Balik kampung oh oh…( 3X )
Hati girang
Ho ho… Balik kampung (3X)
Hati girang.."

Siapakah disebalik empunya nama SUDIRMAN HAJI ARSHAD ini?

Biodata Ringkas:

  • Nama: Dato' Sudirman bin Haji Arshad
  • Tarikh Lahir : 25 May1954
  • Tempat Lahir: Temerloh, Pahang
  • Kerjaya : Peguam,Komposer,penyanyi,penulis, pelukis kartun, pelakon, usahawan.
  • Kejayaan : Menjuarai Bintang RTM pada 11 Ogos 1976. Selain itu, beliau adalah pemegang gelaran daripada "No. 1 Performer Asia" pada 19 Mac 1989. beliau memenangi pertandingan ''Anugerah Muzik  Popular Asia '' di Royal Albert Hall di London. Beliau mendapat pelbagai gelaran seperti "Singing Lawyer ", "Penyanyi Rakyat", "Patriot Singer" dan "Elvis Presley Malaysia".
  • Pendidikan:  Sultan Abu Bakar School (SABS), Kuantan ,  Degree in  Law  from University of Malaya.
  
Selain Sudirman Haji Arshad, terdapat beberapa lagi Selebriti tempatan yang merupakan anak kelahiran Pahang.Antaranya adalah:

artis pahang

   Dato' Siti Nurhaliza - Kuala  Lipis Pahang.

artis pahang

Seniwati Datuk Sarimah Ahmad -Pekan Pahang.

artis pahang

Azhar Sulaiman -Bentong ,Pahang.

artis pahang
 
Fizz Fairuz -Raub, Pahang.

artis pahang

 Sharifah Haslinda (Lynn) -Raub Pahang.
kakak kepada Sharifah Shaheera & Sharifah Sakinah.

raub pahang

Norkhiriah - Raub Pahang.

jerantut pahang

Juliana Banos -Jerantut Pahang.