Review Filem Run all Night



Macam biasa.I memang suka layan Action movie dan tentunya filem Inggeris. Knp Action movie? dan kenapa mesti filem Inggeris?

Okey, bukannya I tak appreciate filem tempatan, tapi jarang sangat rasanya ada filem tempatan yang keluarkan filem aksi yang mampu tarik perhatian I. Kebanyakan hasil tangan tempatan adalah filem cinta, lawak dan komedi, seram, dan kalau ada pun filem aksi, tak kena dengan selera I. Bukan apa, filem aksi yang dihasilkan macam kurang 'kaw' dan mesej serta pembawakannya  kurang menyentuh sanubari.

Memanglah filem inggeris ni garapannya bukannya 'senonoh' sangat pun.Kadang2  banyak jugak yang tak sesuai dipertontonkan.Tapi tak tahu kenapa mesejnya lebih  'menyentuh' sanubari.Terkesan. Sehingga semua mesej 'buruk' yg terselit dalam filem tu boleh 'pejam mata' je .Langsung tak tinggal dalam kepala (pendapat peribadi).

Contohnya, dalam filem ni.Awal2 lagi dah dihidangkan dengan lakonan di mana seorang budak lelaki berkulit hitam menyanyikan sebuah lagu rancak, dalam limosin dengan kawannya, Micheal. Lirik lagu yang dia nyanyi penuh dengan perkataan tak senonoh.Tapi fokusnya sekarang bukan pd lagu atau liriknya, tapi plot dan penceritaannya.

Jadi pengarah, pelakon dan penulis skrip berjaya menyerlahkan sisi dan fokus sebenar penceritaannya dengan tidak melebih-lebihkan plot yang tidak penting, tidak perlu /adengan sampingan yang keterlaluan.Berbeza dengan filem aksi tempatan yang kadang2 nampak terlalu menyerlahkan sisi gelap/tidak baik dalam penceritaannya.Kadang-kadang aksi yang dilakukan keterlaluan dan nampak melampaui norma. (tak semua)

Berbalik pada lakonan Liam Neeson ini,memegang watak Jimmy, seorang bapak yang dihantui masa silamnya.Dia terjebak dalam pengaruh buruk, bersahabat dengan idolanya yang juga rakan sekutunya iaitu shawn Maguire , penjahat hebat bandar itu.

Ketenangan Jimmy diragut apabila mendapat tahu, anak lelakinya Mike,terperangkap dan menjadi sasaran bunuh oleh Danny, iaitu anak kepada Sekutunya, Shawn.Tak mahu nasib anak lelakinya  Mike berakhir seperti nasibnya, Jimmy cuba menyelamatkan anaknya itu daripada menjadi sasaran dendam Shawn apabila anaknya  Danny terbunuh ditangan Jimmy.



Jimmy terpaksa memilih antara kesetiaannya sebagai rakan Shawn, dan anak lelakinya.Siapakah yang akan menang dalam pertarungan ini? Shawn atau Jimmy? dan apa pula nasib cucu-cucu serta menantu perempuannya  sekiranya anak lelakinya Mike mati?



Filem ini berjaya menonjolkan elemen kesetiaan (Melalui watak persahabatan Jimmy dan Shawn), kekeluargaan, keinsafan diri atas kesilapan lampau, penyesalan, (melalui watak Jimmy dan Mike)  kejujuran dan amanah (watak detektif polis ) , kasih-sayang (watak isteri Mike dan anak2).



Gantung Gambar makhluk bernyawa dalam rumah : Malaikat Rahmat tak masuk?

Baru2 ni ada terbaca dekat FB Hukum menggantung gambar makhluk bernyawa (samaada manusia / haiwan) menurut pandangan Islam.


1) Dalam sebuah hadith yang di riwayatkan oleh Imam Bukhari bahawasanya Nabi saw bersabda yang bermaksud: “Sungguhnya para malaikat tidak masuk ke dalam rumah yang ada di dalamnya gambar, patung, anjing dan orang yang junub.”


Yang dimaksudkan dengan gambar pada hadith ini ialah suatu yg mempunyai roh sekalipun tidak mempunyai bayang .TIDAK termasuk dengan gambar yg tidak mempunyai roh seperti pokok2 kayu.Dan yg dimaksudkan dengan malaikat pada hadith ini ialah malaikat yg membawa rahmat kepada penghuni2 rumah.Adapun malaikat pencatit amal tiadalah berpisah ia dari seseorang anak Adam."


Menurut pendapat pertama diatas ini juga,gambar yang di gantung pada dinding seperti gambar bersanding, menerima ijazah dan sebagainya sekali pun gambar keluarga AKAN MENYEBABKAN malaikat Rahmat TIDAK masuk ke dalam rumah.

TETAPI gambar-gambar makhluk bernyawa seperti gambar manusia dan haiwan yang TIDAK digantung pada dinding di dalam rumah seperti gambar yang disimpan di dalam album atau di dalam komputer tidaklah menjadi kesalahan.

BEGITU juga dengan gambar tumbuhan, dan keindahan alam ciptaan Allah, diharuskan mengantungkan di dinding rumah.

Pendapat pertama ini menyokong hadith yang menyatakan bahawa :

Daripada riwayat al Bukhari no.5950 dan Muslim no.2109 maksudnya:

“Aku pernah mendengar Rasullah SAW bersabda:
sesungguhnya orang yang paling berat seksanya pada hari kiamat kelak adalah para pelukis gambar (mahkluk bernyawa)”

dan:
daripada riwayat al-Bukhari no. 7042 dan Muslim no.2110 maksudnya:

“Aku pernah mendengar Rasullah SAW bersabda:
sesiapa di dunia melukis gambar (mahkluk bernyawa), maka pada hari kiamat kelak akan dibebani untuk meniupkan nyawa ke dalam gambar tersebut, padahal dia memang tidak mampu meniupkan nyawa ke dalamnya.”

Zaman dahulu tiada wujudnya kamera, justeru mereka melukis untuk mempotretkan apa yang dilihat. Melukis gambar manusia / haiwan (sempurna) sifatnya adalah makruh.Para pelukis itu akan disoal diakhirat kerana cuba menyaingi ciptaan Allah.

Dalam Mazhab Al-Imam Malik, para fuqaha mazhab ini (Al-Malikiyyah) berpandangan bahawa hukum melukis gambar (sempurna) bagi manusia dan haiwan adalah dibenarkan sekalipun hukumnya adalah makruh.Tetapi jika ia melukis kepala sahaja atau muka sahaja tanpa anggota badan hukumnya harus, tidak jatuh makruh kerana lukisan itu tidak sempurna.

bermakna sekiranya seseorang berniat untuk tidak melukis gambar manusia dan haiwan yang sempurna, maka dia akan mendapat pahala kerana meninggalkan perbuatan yang makruh. Namun sekiranya dia tetap melukis gambar objek hidup secara sempurna, dia tidaklah berdosa tetapi dia tidak akan mendapat sebarang pahala.


2) Berbalik kepada persoalan Fotografi yang digantung seperti gambar konvokesyen,gambar persandingan, dan gambar keluarga.Terdapat Ulamak moden yang menyatakan:

Ada pendapat yg mengatakan kita boleh meletakkan gambar keluarga dan gambar org yg terdekat dgn kita dgn syarat tidak ada sifat menunjuk-nunjuk,riak dan bermegah-megah

Fatwa Shohibus Samahah, Dr. 'Ali Jum`ah hafizahUllah, mufti Mesir

Tidak mengapa (yakni HARUS) hukumnya mengedar gambar-gambar fotografi atau menggantungkannya, samada gambar manusia maupun haiwan. Ini adalah kerana gambar fotografi hanyalah suatu upaya penahanan atau perakaman imej (yakni imej sesuatu itu ditangkap atau hanya dirakam dengan sejenis alat seperti kamera umpamanya). Yakni imej itu memang ciptaan Allah yang dipantulkan kamera.Bukan lakaran tangan manusia.

Maka tidaklah ada padanya usaha untuk menyaingi penciptaan Allah yang mana warid amaran bagi orang yang membuat lukisan (yakni imej yang ditahan atau dirakam itu tetap imej ciptaan Allah dan bukannya sesuatu yang dibuat oleh seseorang (manusia).

Maka tidak timbul rekaan dan imagenasi melampau  si pelukis untuk mencipta sesuatu (seolah-olah hendak menyaingi ciptaan Allah SWT). Ini adalah apabila foto tersebut bukannya foto bogel atau foto yang boleh menimbulkan fitnah. 

Yang dimaksudkan dengan "tashwir @ membuat gambar" yang diancam dalam hadith adalah pembuatan patung-patung yang sempurna bentuknya, di mana terdapat padanya upaya untuk seolah-olah menyaingi ciptaan Allah taala.

Oleh itu merakam gambar secara fotografi walaupun juga dinamakan sebagai "tashwir" tidaklah haram kerana tidak wujud `illah tersebut padanya dan sesuatu hukum itu bersama dengan illahnya sama ada wujud atau tidak. 

Merakam gambar fotografi pada hakikatnya hanyalah penahanan @ rakaman imej dan ianya tidaklah dinamakan sebagai "tashwir" melainkan secara majaz sahaja. Ketetapan bagi sesuatu hukum adalah berdasarkan kepada yang dinamakan dan bukannya pada namanya.

menggantung foto ayah dan ibumu tersebut menurut Hukum Syarak adalah HARUS kerana tujuan yang murni tersebut selagi mana foto ibumu itu layak dan sopan (yakni tidak mendedahkan aurat). Tidak menjadi masalah sama ada foto tersebut, foto imej yang sempurna ataupun tidak. Yang sedemikian itu bukanlah sesuatu yang diharamkan, jadi ianya tidaklah sebagaimana dikhabarkan sebahagian orang kepadamu.



KESIMPULANNYA:


Ulamak-ulamak kita bukan Jahil atau tidak mengerti bahawa hukum menggantung gambar itu , mereka lebih tahu dari kita, tetapi mereka punya disiplin Ilmu dalam menghikayat qaul-qaul ulamak untuk orang Awam. 

Mereka punya pendirian " Kalau boleh dielakkan daripadanya maka itulah sebaik-baiknya, kerana mengambil jalan ihtiyathi – إحتياطي- iaitu mengambil sikap berwaspada dan berhati-hati agar lebih selamat – itu adalah sangat digalakkan dalam Islam. "

Jadi, Selagi boleh dijauhi maka, jauhi..seeloknya tak perlulah nak gantung gambar-gambar itu.Cukuplah simpan sebagai perhiasan di hati, dalam album gambar.

Kalau nak gantung jugak, jangan ada niat menunjuk2 dan riak.(Ye ke tak ada niat tu? ce tengok kalo orang tanya pasal gambo konvo anak..amboiiii kembang semangkuk.Ye dok? )

Baik tak yah la gantung2

Sabar ~**

Salam semua Blogger yang sudi jengok Blog ni lagi.

Rasa lama tak update Blog ni. Sebenarnya perasaan berkecamuk.Dugaan datang lagi.Mungkin Allah memang nak I jadi orang yang betul2 penyabar sebab tu DIA menguji hambanya ini berkali-kali.Tak pernah henti.

Ada orang, bila diuji ,akan bercerita situ sini, post FB, update status sana-sini, ada orang cukuplah baginya mendiamkan diri.Baik mengadu pada yang menguji.Mohon diringankan dugaan yang diberi.Hm, manusia..biasalah , mesti diuji.

Apa pun, I anggap dugaan itu semua untuk menjadikan manusia lebih dekat padaNYA.Sentiasa beringat padaNYA.Memang DIA nak suruh I jadi hamba yang sentiasa bersabar dan berdoa pada DIA la tu..

Biarpun punca kesalahan tu daripada kecuaian dan kealpaan makhluk yang bergelar manusia, namun ralat tetap jadi makin hebat.Akibat kecuaian dan sikap sambil lewa itu jugalah yang menyebabkan kami-kami ini teraniaya.Kami bukannya gelojoh, bukan tak reti sabar tapi kami dah lama bersabar. Kami diam tak bererti kami tak ambil peduli, tak bererti kami takut, tak bererti kami rela diperlakukan apa sahaja.

Kami pun ada perasaan jugak.Jangan sampai kami bangkit dan bersuara.Masa itulah akan bergegar semua. Masa itulah kamu2 baru nak buka mata.Alasan demi alasan diberikan pada kami ni.Kami bukannya bodoh.Kami juga ada perasaan, ada harapan, ada impian.

Geram betul dengan spesis manusia-manusia macam ini yang tak pernah nak ambil kira dan fikir pasal orang lain. Nak jaga periuk nasik sendiri dan susur galur dia sahaja.Kalau dah tanggungjawab awak tu, buatlah dengan ikhlas dan jalankan sebaik-baiknya. Jangan sampai menindas orang yang tak bersalah, jangan sampai ada yang teraniaya.

Jangan sampai ada yang bercerai-berai.Jangan sampai ada anak yang tak kenal mak bapak, Jangan sampai ada laki dah tak kenal bini sendiri.Sekian terima kasih.


*Konon tak nak mengadu kat orang tapi yang pi taip jugak kat sini buat apa?

Mengenangmu..Sempena 22 Febuari (Elvis Presley MALAYSIA)

elvis presley malaysia


Kenalkah anda pada seraut wajah ini?
Terngiang-ngiang Lirik Lagu dendangan Arwahyarham yang bertajuk "Balik Kampung' dicorong- corong radio tatkala Hari Raya menjelang tiba.Nyata tiap hasil Karya beliau seolah-olah 'Berhantu' kerana seringkali menjadi Hits dan kekal menjadi siulan ramai hinggalah ke hari ini.

"Perjalanan jauh tak ku rasa
Kerna hati ku melonjak sama
Ingin berjumpa sanak saudara
Yang selalu bermain di mata

Nun menghijau gunung ladang dan rimba
Langit nan tinggi bertambah birunya
Deru angin turut sama berlagu
Semuanya bagaikan turut gembira

Balik kampung oh oh…( 3X )
Hati girang
Ho ho… Balik kampung (3X)
Hati girang.."

Siapakah disebalik empunya nama SUDIRMAN HAJI ARSHAD ini?

Biodata Ringkas:

  • Nama: Dato' Sudirman bin Haji Arshad
  • Tarikh Lahir : 25 May1954
  • Tempat Lahir: Temerloh, Pahang
  • Kerjaya : Peguam,Komposer,penyanyi,penulis, pelukis kartun, pelakon, usahawan.
  • Kejayaan : Menjuarai Bintang RTM pada 11 Ogos 1976. Selain itu, beliau adalah pemegang gelaran daripada "No. 1 Performer Asia" pada 19 Mac 1989. beliau memenangi pertandingan ''Anugerah Muzik  Popular Asia '' di Royal Albert Hall di London. Beliau mendapat pelbagai gelaran seperti "Singing Lawyer ", "Penyanyi Rakyat", "Patriot Singer" dan "Elvis Presley Malaysia".
  • Pendidikan:  Sultan Abu Bakar School (SABS), Kuantan ,  Degree in  Law  from University of Malaya.
  
Selain Sudirman Haji Arshad, terdapat beberapa lagi Selebriti tempatan yang merupakan anak kelahiran Pahang.Antaranya adalah:

artis pahang

   Dato' Siti Nurhaliza - Kuala  Lipis Pahang.

artis pahang

Seniwati Datuk Sarimah Ahmad -Pekan Pahang.

artis pahang

Azhar Sulaiman -Bentong ,Pahang.

artis pahang
 
Fizz Fairuz -Raub, Pahang.

artis pahang

 Sharifah Haslinda (Lynn) -Raub Pahang.
kakak kepada Sharifah Shaheera & Sharifah Sakinah.

raub pahang

Norkhiriah - Raub Pahang.

jerantut pahang

Juliana Banos -Jerantut Pahang.


Amazing Malaysia.

What is so Hot about Malaysia?

Does it about the weather, the geography,the Equatorial climate, ( also known as tropical rainforest climate) or diversity in culture?

As a Malaysian what I can  say is, it's the combination of all above.








source: malaysian photographer.



Muda2 dah Sewel

Takutnya melihat masalah muda-mudi dekat Malysia ni. Yang tak muda-mudi pun satu hal.Dunia ni dah ramai orang Gila.Macam2 jenis Gila. Ada yang Gila Meroyan, Gila Isim,Gila talak,Gila Harta, Gila Darjat, macam-macam jenis Gilalah! (Macam lagu Stacy Gilalah!)

Serius I Takut.Dalam bebanyak penyakit.Penyakit ni paling bahaya.Sebab penyakit ni senyap2 je.Kat dalam kan? Bersifat Rohaniah gitu.So, kita tak tahu pun orang tu Gila.Pembunuh senyap , bukan untuk penderita penyakit tu sahaja tapi orang lain jugak!

Jom Layan Keratan Akhbar berikut:


  
Ni Laki ni Gila Talak


Gila  Psikosis  / halusinasi (kerap dengar bisikan misteri)

 Suspek ni dikatakan Gili Isim.



Ni meroyan.


HAA..takutkan? Banyak betul orang gila dalam dunia ni.Belajar tinggi-tinggi pon gila.Tak belajar tinggi pun ada yang jadi gila.

Masalah mental ni kadang2 memang rumit.Ada banyak jenis penyakit mental yang secara tak langsungnya boleh membawa kepada Gila ni kalau tak dibendung.Nampak tak betapa pentingnya menjaga kesihatan mental masing2?

Terlalu Depress (tekanan) pun  tak elok jugak, kemurungan,kegelisahan(Neorolisis) fobia, ketakutan, mudah naik darah,rendah diri, suka menyendiri adalah tanda-tanda gangguan jiwa.

Psikosis pula adalah gangguan paling teruk dihidapi apabila pesakit seolah2 terasing dalam dunianya sendiri,hilang hubungan dengan alam nyata dan berkelakuan ganjil.

Sering berkhayal, bercakap sendiri,mendengar suara-suara dan bisikan misteri, melihat benda-benda yang tidak dapat dilihat oleh pandangan orang lain, dan kadang-kala merasakan diri mereka di alam lain.

Pesakit lazimnya tidak sedar dirinya 'sakit' dan tidak mencari bantuan.Bahayakan? Kadang2 kita tak tahu pun ada berapa orang gila yang sedang berada berhampiran kita, bergaul, melakukan aktiviti harian bersama-sama, malah mungkin ada yang menjadi teman rapat kita.

Tau-tau je..tetiba dah ada lak yang kena bunuh.Sebab apa? tak tahu pun yang Si polan- si polan yang kita kawan tu sebenarnya 'gila'!

So, kalau korang tengok kawan korang atau saudara korang tu macam lain macam je.Stress memanjang, tekanan sokmo.Jumpa korang je hari2 mengadu masalah. Nasihat elok2. Jangan biar tenggelam tak ada haluan.Paling penting, ilmu agama.Jangan abai ajaran agama.

Nasihat paling elok, rujuk Psikitaris kalau dah teruk.Jangan biarkan OK?TAK KORANG JADI MANGSA, ORANG LAIN LAK YANG KENA.

I sendiri ada experience tau dengan Rumet masa dekat U dulu.Psiko gila dia tu.Takut I.Hari2 asyik cerita masalah tu, masalah ni,benda kecik pun dia mengamuk.Pastu gelak sorang2, cakap dengan patung, pastu melalut2 pasal agama, I cukup scary time tu. 

Bayangkanlah.Malam2 ketawa mengekek ,gelak2 dengan anak patung dia padahal I kat sebelah tengah lepak study kat meja.Tak ke scary?

Pastu marah2 sesorang.Bercakap, membebel sesorang.I pun kekadang meremang bulu roma tau tak?Bila tegur, dia buat tak tahu macam dia kat alam lain dan I ni dekat alam lain!

Tapi I bersangka baik.I cakap elok2 ,I cuba nasihat.Tapi lama2 I pun tak tahan dengar masalah dia sebab setiap kali nasihat dia x mahu terima.Dia suka salahkan semua orang termasuk lecturer, ibubapa, rakan sekelas, pengurusan kolej, hatta semua manusia atas muka bumi ni.Dia je seorang yang selalu betul.

Satu hari dia mengamuk sebab I tersalah cakap.I pun time tu tak sengaja tercari pasal dengan dia. Apa lagi, dia perang mulut dan maki2 I.

Al kisah selepas tu,baru I tahu dia memang ada masalah,kawan2 sekelas dia (semua jd bekas kawan baik) cakap dia memang problem.Macam selalu tertekan dan tak dapat nak kawal diri, kawal perasaan, selalu mengadu stress.Kawan2 nasihat, semua tak pakai.Last2 semua kwn give up n mula menjauh sbb tak mau jadi magsa 'lepas geram' dia.

I merayu pentadbiran kolej tukar bilik I sebab I takut duduk sebilik dengan 'Psiko'. Lepas tu jarang jumpa dia dah. Tup2 SEKARANG ni bila I buka Facebook, dia selalu update status tekanan dia tu, marah2 kat somebody (tak tahu sapa). Last I tengok dia maki parent dia cakap parent dia mata duitan la, apa lagi ntah..Tapi memang kamus idup dia penuh kebencian, tekanan memanjang, dan asyik persalahkan orang disekeliling dia.

Tak tahulah dia macam mana sekarang.I doakan dia dapat atasi Stress dia tu dan lawan bisikan2 jahat syaitan serta kembali ceria dan menjalani hidup bahagia macam manusia lain

Hukum Bermain Alat Muzik dan Mendengar Muzik/Nyanyian

Umum tahu apa itu Muzik.Bunyi2 an yang terhasil daripada alatan tertentu menghasilkan paduan irama.

Ada pendapat mengatakan hukum bermain muzik itu  haram.I sendiri yang kurang ilmu ni tak dapat nak meletakkan duduk hukum sebenar.Tapi sebagai seorang islam wajib ambil tahu.
di sini I kongsikan penulisan di ruangan komen oleh seorang ustaz mengenai perkara ini.


Oleh: Ustaz Ridhwan Hj Hashim
BA (Univeristi Al-Azhar), MA (UKM)
Bekas Imam Masjid Subang Jaya,

a) Menggunakan alat-alat muzik yang dilarang oleh syarak, maka kedudukan muzik itu adalah haram.

b) Menggunakan alat-alat muzik yang diharuskan oleh syarak, maka kedudukannya adalah harus seperti memukul ghirbal (sejenis rebana) sewaktu perkahwinan.

c) Bermain alat muzik yang harus, namun telah dicampur dengan perkara-perkara yang haram seperti nyanyian-nyanyian oleh golongan wanita dalam keadaan mendedahkan aurat di hadapan golongan lelaki ajnabi atau bukan mahram dengan suara yang merdu, lirik lagu yang mengandungi unsur-unsur cinta asmara, percampuran dan pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan, disertai dengan arak, judi dan sebagainya. Para ulamak telah sepakat menghukumkan bermain alat muzik dalam keadaan seperti ini adalah haram.

PANDANGAN ULAMAK MENGENAI ALAT MUZIK

Terdapat pelbagai pandangan di kalangan ulamak mengenai perkara di atas. Mereka tidak sepakat mengenainya disebabkan perbezaan pandangan dalam memahami hadis-hadis yang menyebut mengenai alat-alat muzik dan juga dari segi penentuan kedudukan martabat hadis-hadis yang diriwayatkan mengenainya.

Golongan Ulamak Yang Pertama

Sebahagian ulamak mengharamkan hampir semua bentuk alat-alat hiburan atau muzik. Mereka berdalilkan kepada beberapa hadis yang menyebut tentang alat-alat muzik yang ditegah oleh syarak sepertimana berikut:

a) Diriwayatkan oleh Abu Umamah r.a. bahawa Rasulullah sollallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda yang bermaksud:

Bahawa Allah ‘Azza wa Jalla telah membangkitkan Aku menjadi Nabi dengan membawa hidayat dan rahmat kepada orang-orang mukminin dan Allah telah memerintahkan Aku supaya menghapuskan alat ma’azif (alat bunyi-bunyian), alat-alat mazamir (seperti seruling) dan alat-alat awtar (alat-alat muzik bertali), salib dan perkara-perkara jahiliah ………..( hingga ke akhir hadis ).
( Riwayat Abu Daud al Thoyalisi )

Golongan Ulamak Yang Kedua

Di sana terdapat sebahagian ulamak yang mengharuskan alat-alat nyanyian atau muzik. Antara ulamak-ulamak tersebut ialah Al Syeikh Mahmud Syaltut. Beliau telah menjelaskan dalam fatwanya Al Fatawa Dirasah li Musykilat al Muslim al Mu’asir fi Hayatihi al Yaumiyyah wa al ‘Ammah di mana katanya:

“ Mendengar alat-alat bunyian yang ada irama dan suara yang merdu tiada boleh dihukumkan haram sebagai ia suara alat atau suara manusia atau suara binatang. Hanya haram itu apabila digunakan pada perkara haram atau digunakan untuk tujuan haram atau ia melalaikan daripada perkara yang wajib pada syara’ ”.

Golongan Ulamak Yang Ketiga

Golongan ini ialah golongan yang mengharamkan beberapa jenis alat muzik dan mengharuskan selain daripadanya. Alat-alat muzik yang diharamkan itu ialah (al mizmar- المزمار ) seruling atau semua alat yang ditiup seperti serunai dan seumpamanya, (al awtar – الأوتار ) alat muzik bertali dan (Thoblu al Kubah – طبل الكوبة) gendang kecil yang ramping di tengah (lihat gambar-gambar alat tersebut sebagaimana dilampirkan). Inilah pendapat di sisi Imam al Ghazali r.a. dan mereka yang sependapat dengannya. Ini kerana ia menjadi lambang kepada peminum arak dan khunsa. Selain daripada alat-alat muzik tersebut hukumnya masih kekal dengan seperti asalnya iaitu harus. Umpamanya rebana sekalipun terdapat loceng kecil padanya, begitu juga dengan tabuh, syahin dan gendang yang dipukul dengan kayu serta alat-alat lain.

 DI SINI,kita dapati bahawa persoalan berkenaan dengan hukum alat muzik ini merupakan satu perkara yang menjadi khilaf (perselisihan pendapat) di kalangan ulamak. Mereka tidak sepakat mengenainya. Ini bermakna ia tidak termasuk dalam perkara ijmak para ulamak. Inilah yang ditegaskan oleh al Syeikh Ja-du al Haq dalam kitab Fatawa beliau. Dalam fatwanya itu beliau telah menolak dakwaan sesetengah golongan yang mendakwa bahawa persoalan muzik dan mendengarnya adalah termasuk dalam perkara ijmak para ulamak. Penolakan beliau itu berdasarkan kepada apa yang dihuraikan oleh al Imam al Syaukani di dalam risalahnya yang bertajuk Ibtol Da’wa al Ijma’ ‘ala Tahrim Mutlak al Sima’ – iaitu Membatalkan Dakwaan Ijma’ Para Ulamak Ke Atas Hukum Haram Mendengar Muzik Secara Mutlak.

Dengan ini, maka sewajarnyalah kita saling meraikan dan menghormati pendapat atau pendirian golongan yang mungkin berbeza dengan pendapat atau pendirian kita. Kita tidak boleh menghukum secara muktamad umpamanya mengatakan bahawa dia adalah haram sama sekali dan sesiapa yang menggunakannya maka berdosa, menjadi fasik dan ditolak kesaksiannya. Kita seharusnya berhati-hati apabila mengeluarkan hukum khususnya yang melibatkan halal dan haram. Imam Malik pernah berkata: Tidak pernah menjadi sikap golongan yang telah mendahului kita yang telah menjadi ikutan mengatakan: “ Ini halal, itu haram. Sebaliknya mereka berkata: Saya tidak suka ini, saya berpendapat begini ”.

Jadi pada pandangan penulis Blog ni sendiri Pulak, berdasarkan senario dunia hiburan hari ini, dengan artis2 wanita berpakaian seksi, bercampur gaul lelaki perempuan tanpa batas dalam keraian, bermain muzik untuk hiburan semata2 untuk bersuka-sukaan, ditambah kelazatan hidangan minuman haram dan sebagainya hukumnya jatuh haram.

Tetapi jika bermain muzik untuk tujuan pelajaran, mempertahankan kesenian dan warisan ,untuk meraikan, mungkin wajar dipertimbangkan. Hm..lagipun kalau bermain untuk OKESTRA kebangsaan atau Kebudayaan dalam keadaan yang tak bercampur gaul lelaki perempuan tanpa batas, dan aurat terjaga, tak memudharatkan.(Pendapat peribadi)

Namun masih perlu berwaspada, kerana Dalam Muzik itu sendiri ada Kelazatan,Keasyikkan dan selalunya Kelazatan serta keasyikkan itulah yang akan mendatangkan Kelalaian.Syaitan juga suka melalaikan.Nauzubillahiminzalik.

Ulamak-ulamak kita bukan Jahil atau tidak mengerti bahawa hukum Muzik itu khilaf ulamak , mereka lebih tahu dari kita, tetapi mereka punya disiplin Ilmu dalam menghikayat qaul-qaul ulamak untuk orang Awam . mereka punya pendirian " Kalau boleh dielakkan daripadanya maka itulah sebaik-baiknya, kerana mengambil jalan ihtiyathi – إحتياطي- iaitu mengambil sikap berwaspada dan berhati-hati agar lebih selamat – itu adalah sangat digalakkan dalam Islam. "

Paling baik, jika Muzik itu memudharatkan, lebih membawa kepada tujuan yang melalaikan dan sia2 , Lagha maka jauhilah ia dan jika lebih berat kepada tujuan kebaikan  bertawakkallah dan tetapkan niat kepada kebaikan.