Halaman

Memaparkan catatan dengan label Resepi. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Resepi. Papar semua catatan

Sabtu, 2 Januari 2016

Sos Teriyaki Marinated Halal ke?

Takoyaki


Kenal benda bulat2 ni? I cukup suka makan benda ni.Kalau kat Giant jual RM5.00 tak silap.Sebab rasa tak berbaloi, teringin nak buat sendiri.Jadi I pon google lah resepi Takoyaki ni.

Tekak I ni tak berapa suka sangat makanan Korea/jepun .Pernah seorang teman sekelas ajak masuk kedai Sushi ,tak lalu nak order ape2.Cuma makan Takoyaki ni je, Mujurlah ada benda yg boleh gak ditelan.

Tahu tak korang kenapa sebenarnya restoran Sushi tak diiktiraf  Halal oleh JAKIM? Memanglah korang cakap makanan dia tu halal, tapi tahu tak sos2 untuk kegunaan restoran Jepun dan Korea ni kebanyakkannya dibuat dengan ramuan yang diragui HALAL nya.

Macam tu jugalah I terkena.Sebab nak buat TAKOYAKI I terbeli Sos yang tak Halal pulak.Adoii membazir betul.

Sos Teriyaki Marinated, bukan sahaja digunakan untuk masakan TERIYAKI tetapi juga diguna dalam TAKOYAKI.

Sos keluaran syarikat Jepun iaitu KIKOMAN ni, dihasilkan dari campuran arak/tuak. Ya, masyarakat Jepun memang suka menambah sejenis arak dalam kebanyakkan masakannya.Arak yang terhasil daripada peraman beras/nasi ini dicampur dalam sos, dalam makanan, sebagai penambah perisa.

Macam yang kita tahu, arak ni terhasil daripada peraman /tapaian Anggur, Nasi, Barli, dan macam2 lagi.Kalau orang Jepun dia masukkan sikit dalam masakan.

Hmm, nak buat macam mana..dah terbeli.Walaupun terang-terangan dekat botol tu tak ada tulis dia menggunakan arak, tapi kalau tulis "Naturally brewed" maka ia memang ada Alkohol.

Kebanyakan sos Jepun dan Korea memang diragui STATUS HALAL.Susah nak jumpa yang betul2 tak campur tuak/arak ni.Sos masakan Cina pun sama.Jadi, periksa betul2 sebelum beli.Jangan tangkap muat je! tengok nanti membazir macam I.


Kalau makan kat luar lagilah kita tak tahu sos dan ramuan tambahan apa yang digunakan.Bayangkan, ikan, ayam, daging dan sumber lain memanglah Halal,tapi dia letak pulak minyak , sos, penambah perisa yang ntah apa-apa dalam burger korang.Korang pun main telan je? Sekali dalam tu ada minyak babi, arak, campuran lemak haiwan tak halal.euwwwww!!

Kempunan nak letak sos sedap atas Takoyaki buatan sendiri.Huhu kena try buat sos sendirila gamaknya.kikiki.

Kalalu malas ,kena tunggu produk sos makanan Jepun/Korea keluaran Syarikat Malaysia la nampaknya.Bila agak2nya Maggi ke, Knorr ke, Nona nak keluarkan Sos2 untuk masakan Jepun agaknya yer? Nak juga makan makanan Jepun/ Korea yang HALALAN TOIBBAN.TAK PAYAH RAGU2 LAGI PASNI.hmmm?



Teriyaki Marinated sauce Malaysia



Selasa, 3 November 2015

Pie Sardin

Holla..hm, tekak teringin nak makan pie tapi..tak nak pie yang manis2.Google resepi kat Mr. Google Pie Ayam, Pie Daging and mostly guna sos ala Spegetthy.Bukan apa, sos tomato tu buat I cepat muak. Hari tu buat Lasagne pun I makan sikit je sebab muak dengan sosnya.Hmm tulah..tekak Melayu yang tak berapa nak Orang Putih..tapi nak jugak makan ala-ala orang puteh..gini la jadinya!

So, I decide try je resepi sendirik.Oleh sebab I malas nak buat Sos daging or sos ayam, so I amik alternatip lain..Guna Sardin ajelah..Labuuu...

Caranya? Sonang aje..sesuai sangat untuk orang yang malas macam I ni.Kih3x.



Bahan2 :

(Inti 1)

1 tin sardin Ayam Brand saiz kecik.Paling kecik.
5 ulas bawang putih (diblend/ tumbuk)
4 labu bawang Merah (diblend/ tumbuk)
10 biji Cili padi/api (kalau nak kurang pedas or tambah pedas pepandai ler adjust) putih (diblend/ tumbuk)
Air asam jawa.
Minyak untuk menumis.

(inti 2)

Enam biji ubi kentang sederhana besar ( buang kulit dan rebus)
Seketul kiub ayam knorr.
2 sudu butter
Serbuk lada hitam
Serbuk lada putih
Daun bawang

Pastri

250 g tepung gandum
150 g mentega
secubit garam
secubit gula
Setengah cawan air sejuk (dari freezer/water cooler)
Hirisan keju (topping pizza)
Kuning telur (untuk di sapu atas doh siap dibentuk)

Cara2:

1) Mula2  sementara menyediakan bahan tumis, rebus kentang yang telah dikupas kulit
    tadi sehingga empuk dalam rebusan Kiub ayam knorr.


kentang lenyek, mashed potato


2) Kemudian, dalam kuali lain, tumis bawang dan cili yang dah diblend /
     tumbuk tadi dengan minyak.Guna api sederhana.jangan hangus!

3) Masukkan Sardin dalam tin.Hancurkan sardin (jangan hancur sangat) dan gaul.

4)Tuang Air asam jawa (untuk elak bau dan rasa  hanyir  sardin) gaul sekata atas kuali.

5) Tunggu sehingga naik bau dan kuah kering sedikit.Tutup api.


sardin


6) Sediakan doh pastry.Masukkan mentega ,garam,gula dan tepung, uli sehingga sebati.
   Tuang air sejuk agak2 tepung boleh dibentuk.Jangan terlalu lembik.

7) Apabila ubi kentang empuk, angkat dan tos airnya.

8) Lenyek kentang (ala-ala buat mashed potato)

9) Campurkan butter dan gaul.

11)Tabur daun bawang yang dipotong cincang dan gaul rata.

12) Masukkan serbuk lada hitam dan lada sulah.Gaul lagi.Siap!

13) Canai doh leper.Letakkan dalam acuan.Letakkan inti 1 dan 2 berselang seli.

14) Bahagian atas kulit pie, sapukan dengan kuning telur dan taburkan hirisan keju.

15) Bakar pada suhu 180 C Selama 20 minit.



pie sardin

                                                           Siap untuk di makan!




Jumaat, 14 November 2014

Nasi Ayam Panggang dan Nugget Kentang

Tak tahu nak masak apa? Apa kata cuba ayam panggang?

Semalam terasa nak masak ayam panggang ,jadi malam semalam sediakan bahan untuk perap ayam.Tadi dah masak.Hm..bertambah2 hubby I makan..di bawah ni resepinya:

Bahan2 (untuk 2 orang)

bahan perap ayam (sebelah):

Ayam (sebelah bahagian) -boleh dipotong besar2 atau kecil ikut selera.
tiga ulas bawang putih *
seinci halia*
(bahan bertanda * dikisar)
tiga hingga empat sudu sos pedas manis peri-peri Nando's
serbuk cili (ikut kepedasan yang anda mahu)

Cara penyediaan ayam panggang:

1) Cuci ayam dah potong ikut saiz dikehendaki.
2) Blend bawang putih dan halia.
3) Gaul sebati campuran bawang putih dan halia dengan serbuk cili.
4) Gaul pada ayam.
5) Masukkan 3 atau 4 sudu sos manis pedas peri-peri Nando's.
6) Gaul kesemua bahan tadi dengan ayam sebati.
7) Perap ayam selama 2-3 jam.Nak sedap lagi semalaman.
8) Bakar pada suhu 200 C selama 45 minit.



Hidangkan dengan Sos Peri-peri Nando's kesukaan anda.


bahan untuk nugget kentang:

Tiga biji kentang (sederhana besar)
Sedikit magerin -2/3 sudu
lada sulah/putih secukup rasa
garam secukup rasa
putih telur untuk menyalut kentang
BreadCrumbs (yellow/white) -serbuk roti boleh beli di kedai barangan kek & roti/pasaraya


Cara penyediaan Nugget Kentang:

1) Kupas dan bersihkan kentang.
2) Rebus dengan sedikit garam.
3) Angkat tos dan keringkan kentang.Lenyek (macam buat  bergedil)- jangan terlalu lembik hingga
tak dapat dibentuk
4) Gaul dengan mentega dan Lada Sulah/Lada Putih sebati
5) Bentukkan seperti nugget/jejari ikut kesukaan.
6) Celupkan dalam putih telur.
7) Celup dengan Bread Crumbs.
8) Goreng dalam minyak panas.Angkat toskan.Boleh dihidang bersama sos lada hitam/mayonis


Nugget kentang



bahan untuk nasi:

Dua put beras(ikut saiz hidangan yang dikehendaki)
sedikit margerin (2 sudu/sesudu)
sedikit serbuk kunyit (setengah sudu kecil)
bunga cengkih 2 butir.

Cara penyediaan Nasi :

1) Cuci beras bersih-bersih.
2) Masukkan air ikut sukatan beras.
3) Masukkan sesudu dua mentega.
4) Masukkan setengah sudu serbuk kunyit
5)Tabur dua butir bunga cengkih.
6)Masak dalam rice cooker.
7)Sementara masak gaul-gaul nasi dengan mentaga agar sebati.
8)Tutup.Biar masak.


Hidangkan nasi,ayam panggang dan nugget kentang dengan salad dan timun
 (saya tak letak-habis togel je)

bahan sup:

satu ketul kiub pati ayam knorr
dua ulas bawang putih (dipotong)
sebiji bawang merah kecil (dipotong)
bawang kering
daun sup

Cara penyediaan Sup:

1)Masukkan air dalam periuk dan sebutir kiub pati ayam knorr.
2)Masukkan bawang putih dan bawang merah yang sudah dipotong.
3)Biar sup mendidih.Tabur daun sup.
4)Tutup api dan hidangkan.Tabur bawang goreng.



                                                           Sos Peri-Peri Pedas manis Nando's





                                                                         Bread Crumbs

Khamis, 13 November 2014

MaIN mASak2 >> ReSePi UdAnG TemPoyak DenGaN PeTai~~

 Bahan2 (untuk 2 orang makan)

1/2 Kilogram Udang (ikut selera nak besar ke kecik)
3 Sudu besar Tempoyak
Sesudu besar cili kering pedas  (direbus dan diblend)- beta guna cili giling yang dah siap2 blend simpan dlm peti.Nak guna amik je.senang. Nak pedas lagi letak lebih.
setengah sudu kecil garam.
sesudu besar gula.
Petai (dikopek isi) -ikut suka banyak mana nak letak.Segenggam ke.Tak letak pun tak apa
Sedikit minyak untuk menggoreng.

Cara masak

1) Gaul sebati Tempoyak dan Cili Kering yang telah siap direbus dan blend .
2) Bersihkan Udang, cuci dengan air dan rebus separuh masak dalam kuali.
3) dalam kuali lain, panaskan minyak.
4)Angkat dan tapis udang.Masukkan dalam kuali.Ambil sedikit air rebusan udang dan campur dalam kuali.Campur tempoyak dan cili kering yang telah digaul sebati.
5) Kacau dan masukkan garam dan gula.
6)Masukkan Petai dan sedikit lagi air rebusan udang yang berbaki.
7)Tunggu sehingga kuah mengering dan sedikit pekat .Siap untuk dihidang.



                             Petai tak ada ,so udang tempoyak jer la..