Blog Syifa: Education
Memaparkan catatan dengan label Education. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Education. Papar semua catatan

Rabu, 25 April 2018

Persediaan Temuduga SPP

April 25, 2018 0
Persediaan Temuduga SPP
Assalamualaikum w.b.t

Musim Temuduga datang lagi.Pasti berdebar-debar bagi calon yang menunggu tarikh panggilan temuduga itu kan?

Berikut merupakan beberpata tips dan perkongsian bahan untuk yang bakal menduduki temuduga calon guru.



1) Tidur dan Rehat yang cukup

Pastikan anda dapat tidur dan rehat yang mencukupi sehari sebelum tarikh temuduga.Tentu anda tak mahu anda tiba-tiba 'blank' atau  tertidur sewaktu menjawab soalan temuduga nanti bukan?

2) Kenal siapa majikan anda

Buat ulangkaji latar belakang majikan anda, apa visi dan misi organisasi jabatan anda bakal berkhidmat, pegawai-pegawai penting diperingkat tertinggi jabatan anda, dan sedikit sejarah jabatan anda.

3) Persediaan yang cukup

Jangan sekali-kali datang kosong! Kumpulkan ilmu di dada, buat kajian tentang skop kerja dan tanggungjawab yang bakal dipikul, latar belakang kerjaya yang bakal digalas, dan pengetahuan am yang berkaitan!

4) Berfikir di luar kotak

Anda harus bersedia dengan soalan-soalan diluar lingkup bidang anda, misalanya pengetahuan am dan global. Ambil tahu hal disekeliling anda misalnya hal masyarakat antara bangsa, isu global yang sedang hangat diperkatakan, anda harus peka dan berpengetahuan luas dan sentiasa kreatif dan berfikiran luas serta matang. Siapa yang mahu ambil kanak-kanak Ribena bekerja?

5) Jujur

Mungkin anda rasa tak apa menipu sedikit. Tapi anda perlu tahu, penemuduga bukan seorang yang mudah ditipu.Ada penemuduga yang bijak membaca taktik penipuan anda. Awas! anda tidak jujur.
Sesetengah mungkin tidak kisah, tetapi bagi seseorang pegawai yang berintegriti dan bijak, kejujuran adalah amat penting.

6) Komunikasi berkesan dan gerak badan.

Antara anda sedar atau tidak, gaya anda berkomunikasi dan gerak badan anda dapat dibaca oleh Si penemuduga.Pentingnya anda menampilkan komunikasi yang berkesan dan gerak badan yang selari dengan maksud yang ingin disampaikan kepada penemuduga. (Jangan pula guna bahasa badan macam nak menggoda penemuduga )

7) Keikhlasan

Perlu ikhlas dengan setiap jawapan yang diberikan.Penemuduga dapat 'melihat' kesungguhan dan keikhlasan anda.

8)Berdoa.
Akhir sekali bertawal dan berdoalah setelah berusaha dan membuat persediaan rapi.Serahkan semuanya kepada Ilahi.




Bonus:
Bahan Bacaan temuduga SPP



Selasa, 24 April 2018

KSSM

April 24, 2018 0
KSSM
KSSM iaitu singkatan kepada Kurikulum Standard Sekolah Menengah telah mula dilaksanakan di peringkat sekolah sejak tahun 2017 secara berperingkat-peringkat.Ia merujuk kepada transformasi kurikulum iaitu usaha menambah baik program pembelajaran bagi meningkatkan keberhasilan murid seperti yang disyorkan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013 - 2025.PPPM menekankan usaha untuk mencapai enam aspirasi murid, iaitu pengetahuan, kemahiran berfikir, kemahiran memimpin, kemahiran dwibahasa, etika dan kerohanian serta identiti nasional.

Transformasi yang dijalankan termasuklah menyusun semula dan menambah baik kandungan kurikulum agar pengetahuan, kemahiran dan nilai yang relevan dengan keperluan semasa bagi menghadapi cabaran abad ke-21dapat disalurkan kepada murid.Penekanan kepada pembelajaran secara mendalam melalui pendekatan pengajaran dan pembelajaran  yang berasaskan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) seperti pembelajaran berasaskan inkuiri, penyelesaian masalah, pembelajaran kontekstual, pembelajaran kolaboratif, pembelajaran berasaskan projek dan pendekatan STEM diperkenalkan.

Pentaksiran dilaksanakan dalam bentuk sumatif dan formatif secara berterusan untuk memastikan perkembangan dan pencapaian pembelajaran murid.Pentaksiran yang dijalankan tidak semestinya bertulis dan guru boleh menjalankan pelbagai kaedah pentaksiran mengikut kesesuaian pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan.Penguasaan standard pembelajaran dengan merujuk kepada standard prestasi yang ditetapkan akan direkod oleh guru selepas proses pentaksiran yang dijalankan.

Prinsip Kurikulum Sekolah Menengah KSSM mengekalkan semua prinsip KBSM seperti Kesinambungan Pendidikan Rendah dengan Pendidikan Menengah,Pendidikan Umum untuk Semua Murid, Penggunaan Disiplin Ilmu Yang Ada , Kesepaduan Antara Unsur-unsur Intelek, Rohani, Emosi dan Jasmani,Penekanan Nilai-nilai Murni , Peningkatan Penggunaan Bahasa Melayu, dan Pendidikan Sepanjang Hayat.

Reka Bentuk Kurikulum KSSM merupakan kesinambungan daripada kerangka KSSR untuk mewakili bidang ilmu, kemahiran dan nilai yang meluas sebagai asas kepada pembangunan modal insan.Berikut adalah Kerangka KSSM

KSSM



Untuk mengetahu lebih lanjut mengenai KSSM anda boleh memuat turun Fail berkaitan KSSM di SINI


Isnin, 9 Oktober 2017

PT3

Oktober 09, 2017 9
PT3
Assalamualaikum wbt.
Rata-rata ibubapa kakak-kakak yang ada adik atau anak tingkatan 3 mesti dah tahu pasal pentaksiran tingkatan tiga yang sedang berjalan sekarang ni kan? yang belum tahu,ni nak bagi tahu, Tarikh Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) 2017  (Ujian bertulis) adalah 9-12 Oktober 2017 ini.

Pt3

Bermula pulak lah episod kesibukan aku bergelut dengan jadual Pengawasan Peperiksaan sebab hujung tahun ni marathon Peperiksaan.

Bayangkan Minggu ni aku bertanggungjawab mengawasi peperiksaan PT3 selaku pengawas peperiksaan. Lepas tu marathon pulak menanda kertas PT3.

Bersambung episod seterusnya jadi pengawas Peperiksaan Akhir Tahun untuk Tingkatan 1-2. Sambung lagi marathon mengawas peperiksaan SPM pulak!dan saat aku sedang menaip ini, countdown SPM 2017 tinggal beberapa hari lagi..

SPM

Jadual Peperiksaan SPM ? Sila KLIK 

dan disinilah bermula juga episod di mana hujung-hujung mingguku mula diganggu dan malam-malamku mula dihantui sehinggakan ditengah -tengah malam buta aku meracau-racau dan hampir dijangkiti IMSOMNIA.

Siang pula aku ibarat ZOMBI jadian yang tidurnya di sebalik mata yang terbuka.Hahaha!
Mana taknya , sehari dua hari sebelum periksa Whatsapp masuk bertalu-talu dari anak-anak didikku.
Ada yang whatsapp nak mohon maaf dari hujung kepala hingga hujung ibu kaki, ada yang pujuk cikgu bagi tips soalan, ada pula yang sekadar berborak manja nak menghilangkan stress agaknya.

PALING menyeramkan bila esok nak peksa , malam tu jugaklah nak tanya soalan macam2, dan paling best minta tolong cikgu sebab tak ada jangka lukis dan protaktor.

Inilah senario seorang guru.Kadang2 hatta nak terlelap mata ,tak jadi nak tidur disebabkan kasih pada anak2 didik.Anak murid nak periksa tapi guru pulak yang cemas tak tentu hala.

Tapi memang betul2 berhantulah malam-malamku!

Terima Kasihlah sebab menghiasi mimpi2 malam hari cikgu! Wahai anak2 didikku. :P

Peperiksaan


Jumaat, 25 Ogos 2017

Salam perpisahan Anak anakku

Ogos 25, 2017 6
Salam perpisahan Anak anakku
Al kisah dua minggu lepas anak2 didikku seramai 7 orang dari team bola sepak telah bertukar ke SSMP di Pahang. Maka tiada lagi lah tingkah laku nakal dan gurauan mereka yang terkadang menghibur hati.






Selain itu anak2 dari kelas yang kuajar juga seramai lebih kurang 14 orang juga ikut bertukar ke SSMP. Memang terkadang lelah dan letih menghadap kerenah mereka seharian di kelas namun mereka jugalah penglipur lara.

Sempat juga buat majlis perpisahan kecil2 lan untuk mereka walaupun agak terkejar2 dek kerana keberangkatan mereka yang mengejut.





Apa pun aku tak boleh lupa kata2 anak muridku yang seorang ini
" Nanti kalau cikgu nampak sy dalam tv jgn lupa ceritakan pd anak2 cikgu. Inilah dulu anak murid cikgu .."


Apapun  cikgu doakan korang success dalam semua yang korang ceburi. And all the best for Malaysian football.Semoga satu hari nanti jadi pemain bola sepak terkemuka n jangan.lupa cikgu.

Anak anak ku sekalian ;
✅Abdul Alim
✅Sikh Izhan
✅ Alif
✅Nuh Azlan
✅ Amirul Azzim
✅Ikhwan
✅Pangeran m ilham
✅Raimi
✅Izzul Idham
✅Daniel
✅Ali
✅Haiedi
✅Fahmi
✅Firdaus
✅Azrin
✅Zikry
✅Umar
✅Luqman
Good luck!

Jumaat, 28 Julai 2017

10 Things Teachers Hate Most

Julai 28, 2017 2
10 Things Teachers Hate Most
Assalamualaikum..Hai bloggers! how are u?
Teaching is my passion..and  you know what? There isn’t any other job out there that I could imagine doing, aside from maybe built my own business.
Teaching is a part of my life. Most teacher agree that :

"Children are all so unique, and being able to watch them grow and progress every day is the best feeling in the world."




1) First day of school

Hahahaha ,..( big grin and laugh) The start of a new school year elicits a lot of feelings, and not just from parents and students.Returning from a mere two-day break from work often brings out a phenomenon known as “the Sunday night blues” – even though we know that teachers spend more time than you think working over the school break, they worry on Sunday nights about the stresses awaiting them on Monday morning. Do teachers love their job? Of course they do!

2)Teacher-students conflict:

Teacher is not an angel. So do the students. sometimes there is a situation when teacher and student can't control the situation and get involved into teacher-students conflict.Below I've listed the sources of conflict.

What Educators Can Do?
With so many factors potentially influencing a student’s behavior and reactions, there is only one thing that is certain: You have the power to control your own behavior. The better able the adults in the building are to stay calm, maintain a professional demeanor and remember that students’ behavioral mistakes are teaching opportunities, the better your school environment will be. Here are a few tips to share with other educators and to use yourself:

  • Power Struggles
  • Grades
  •  Discipline policies
  • Personality conflict
  • Beliefs
  • Backgrounds
  • Problems/stress from home (both teacher and student)
  • Anxiety
  • Testing authority
  • Showing favortitism
  • Control Your Voice
  • Using a soft but firm voice is less inflammatory than a raised voice or sarcastic tone. Speak slowly and calmly.
  • Relax Your Body Language

Keeping a relaxed posture and using non-aggressive body language can also defuse escalating tensions. No pointed fingers, swinging arms or invading personal space
Should you have any concern regarding your conduct towards students, remember an old adage, "when in doubt don't." Act with caution and seek guidance and approval from administrators before taking unilateral action that might be open to unintended

3) Unfinished homework

I was puzzled by the students’ attitudes towards homework.Why these students can't finish their homework? Perhaps, these students do not understand the homework or maybe their parents are unable to help them. Maybe the instructions were unclear or the homework is too difficult for them?

As for teachers too, of course they worried about their own homework. Marking paper, books, do a revision and preparation for the next class, prepare teaching tools, writing lesson plan and so on. so don't you ever dare to ask teacher why they hate unfinished homework.




4) False accusations

As I am a teacher, I do hate students telling lie.Over the past year it has been reported that a student was going to report her teacher was beat her because she "didn't like the grade he gave her." In another frequent example, a student complained that the teacher had "inappropriately" touched her because he required too much homework or had "embarrassed" her by singling her out to respond to a question in class.

Similarly, female teachers find themselves charged with "inappropriate" touching towards both male and female students for a variety of reasons. Coaches and physical education teachers of both genders are particularly vulnerable to such allegations.
So, how do teachers protect themselves from false accusations?

5) Unresponsive students.

As a teacher, you do find from time to time that despite your best efforts in teaching and learning process, you will have those who are simply unresponsive to any of your effort. If you’ve made your best efforts in your presentation  with content and engaging subject lines, but the students do not react ,sometimes it’s will make u die hard!

6)Annoying parents

Sometimes parents are annoying and can be downright stress-inducing at times. Whether you’re dealing with own parents, those of your significant other, or the parents of students in your classroom, it's important to find ways to manage your encounters with them. It’s not easy to deal with irritating parents, and there’s no surefire way to get them to stop aggravating you, but there are steps you can take to manage the annoyance and keep your cool.




7) Excessive jobs and tasks.

"A teacher’s job is not as easy as marking books and chalk and talk. We do more than teach."

Teaching is said to be a form of gift.It may seem easy but not everyone is blessed with that ability. Teaching can go beyond the classroom’s four walls and the wisdom shared may be beneficial for the students in many years to come. But, do you know what really goes on in these unsung heroes' lives? Do you know about the hardships they endure just to see their students soar high in the outside world one day?

As a teacher, you are never completely finished with work.Because teacher couldn’t let go of work and students’ problems, they started to suffer from exhaustion and anxiety attacks and finally diagnosed with burnout.It’s undeniable: The work stress is increasing.

8) Credibility Dispute

According to Hattie, teacher's credibility is vital to learning, and students are very perceptive about ;knowing which teachers can make a difference (Hattie 2012; 251ff).There are four key factors of credibility: trust, competence, dynamism and immediacy.

The teacher's in trouble if  the students disbelieve him.Trust is main the key of credibility. When the students trust you that means they trust on your credibility.You will trapped when students start questioning your credibility as a teacher.

9) Being Observe

In theory, the purpose of the observation process is both a normative and a summative assessment process – to work with the teacher to improve their practice and effectiveness and produce an end year grade as part of the new system. But the truth is  teachers hate to be observed and principals hate to do observations.


10) Calculate the time for the class to end.

The saddest part is class have not begun yet but students have started counting time to go home.

Khamis, 20 April 2017

Program Unit Kemanusiaan.

April 20, 2017 0
Program Unit Kemanusiaan.
Assalamualaikum w.b.t. Hai korang semua.Blogger cun melecun dan hensem belaka. Pada minggu lepas Kami telah mengadakan Program Unit Kemanusiaan ( Panitia Agama Islam, Panitia Teknik &  Vokasional dan Panitia Sejarah ,Georgafi)

Antara Aktiviti Unit Kemanusiaan adalah Canting Batik:






Kerjasama berpasukan menyiapkan canting batik..







Tadaa..cantikkan hasilnya??


           Pelajar dan hasil seninya! senyum je dia



Selain itu, adajuga aktiviti Jutaria gergasi. Ini di bawah unit ekonomi dan akaun. Pelajar belajar cara menyelesaikan permasalahan ekonomi dan akaun melalui permainan ini. Main sambil belajarlah katakan..

Jutaria gergasi

Hah, kalau korupsi dan pecah amanah bolehlah kita hantarkan ke penjara ye?..hhehee

giant dice

Wahhh..besarnya buah dadu itu!

Sabtu, 15 April 2017

KELASKU MENANG 3K?

April 15, 2017 3
KELASKU MENANG 3K?
Assalamualaikum..
Apa khabar semua? Harap korang sihat2 belaka.
Hari ni nak bercerita tentang kelas anak2 I. Anak-anak I ni kebanyakkannya lelaki. Hanya 6 orang sahaja perempuan. Jadi paham2lah kalau dah majoritinya lelaki...

Baru2 ni terdengar ura2 kelas anak2 I menang 3K. 3k tu apa? (Keceriaan,kebersihan dan keselamatan)
Jd kelas i selamat.ceria .dan bersih.Hmm.. biar betul. Alhamdulillah!

Gambar? Belum ada lagi. Nanti I tempek kat sini eh. Huhu

Tadaaaa.... Hihi☺

3K

3K



Ini antara pemenang.yang atas tu untuk kelas Pra U.bawah ni kelas menengah atas. Kelas i kategori menengah rendah. (Gambar kemenangan i adalah private n confidential) hehe...ALHAMDULILLAH..

Semoga lepas ni banyak lagi kejayaan yang akan jadi milik kami.

" Sempat pesan pada anak2 murid. Lepas ni kita menang dlm PT3 Plak ya?"


Jumaat, 31 Mac 2017

Sambutan Hari Sains dan Matematik

Mac 31, 2017 8
Sambutan Hari Sains dan Matematik
Assalamualaikum w.b.t
Semoga semua sihat2 belaka. Blogger yang comel2 dan kiut miut kat luar tu.

Hari ni I nak cerita pasal Hari Sains dan Matematik yang diadakan di sekolah I pada 29 Mac yang lepas.

Antara aktiviti yang diadakan pada hari ini adalah :

*Save the Egg
*Hologram
*Bridge Competition
*Roller  Coaster

Sains Matematik


Cuba tengok gelagat anak-anak ni sewaktu sesi berlangsung.Ada macam-macam ragam. Bermacam kerenah.Tapi semangat dan kreativiti tu harus dipuji.

Bridge Competition

Bridge Competition

Bridge Competition


Bridge Competition


Bridge Competition




Bridge Competition

Bridge Competition

Bridge Competition

Gambar2 sekitar aktiviti bridge competition berlangsung.Berwarna warni kan?

Roller Coaster

Roller Coaster

Roller Coaster

Roller Coaster


Roller Coaster

Roller Coaster

Roller Coaster

Roller Coaster

Roller Coaster

Ini pula aktiviti Pembinaan Roller Coaster.Kreatif betul budak2 ni nampaknya..kan? 

Save the egg

Save the egg

Save the egg

Save the egg

Save the egg


Save the egg


Aktiviti 'Save the Egg' .Telur diikat dan dibalut pada payung terjun dan kreativiti diperlukan untuk memastikan telur tak pecah.

Di bawah ini pula gambar2 sekitar aktiviti Hologram dijalankan.Hologram dibuat dalam makmal sebab nak guna tempat gelap.

Hologram

Hologram

Haa..yang ini pulak sesi untuk guru2..guru lelaki yg terlibat dalam 'Save the Egg'

Cikgu Sporting

Cikgu Sporting

Cikgu Sporting

Cikgu Sporting

Cikgu Sporting

Cikgu Sporting

Cikgu Sporting

Cikgu Sporting

Haa..sporting kan cikgu2 ni? Macam2 gaya ada.So..macam mana? Agak2nya adakah mereka ni berjaya 'Save the Egg?'


Salam sayang,