Skin Irritation

Assalamualaikum w.b.t,

Lamanya tak blogging. Ada ke yang rindu? Macam tak ada je? Okey, dah sebulan menderita gatal-gatal kulit, kulit mengering dan mengelupas kat muka. Tak perasan sejak bila kena tapi yang pasti selepas aku mengikuti kursus kat Pantai Port Dickson 11 Ogos lepas.Lama jugak dah la.

Cerita asalnya, masa aktiviti berkumpulan hari tu, kami bermain di tepian pantai. Ada aktiviti melibatkan air, dan kebetulannya ada direct contanct dengan air, air tu mencurah-curah ke kulit wajah aku. Bercampur dengan pasir pantai bagai, aku pun bersihkan muka dengan sebotol air mineral.

Selepas kejadian, tak ada apa yang berlaku, tapi sehari demi sehari selepas kejadian tu, kulit wajah aku mula gatal-gatal.Mulanya hanya sedikit, di kawasan sekitar tepi dan bawah bibir.Aku biarkan saja sebab yakin ia akan sembuh sendiri. Malangnya, gatal-gatal semakin merebak, kulit muka jadi merah, menggelupas dan mengering.

Dari sehari ke sehari, aku makin Fed Up. Aku nak make up pun tak boleh sebab kulit kering dan menggelupas tu jadi lebih sensitif dan Annoying!

So, aku pergi klinik kesihatan Klinik xxxxxx .Doktor tak ada jadi MA yang bertugas tanya apa masalah aku, aku jawabla aku pun tak tahu, mungkin allergic sebab kulit gatal-gatal.Kemudian dia beri ubat. Ubat ni la dia beri pada aku.



Seribu kali sayang, tak berkesan pun pada aku malah jadi lebih teruk.Sadiss betul. Pastu aku teringat lah mak aku penah cakap, Bio Oil sesuai untuk masalah kulit, so aku pun try pakai Bio Oil plak pada muka aku.

Bio Oil
And nak dijadikan cerita, since muka aku gatal-gatal dan merah teruk, aku tak boleh cuci muka guna pembersih muka biasa tu, Pedih sungguh!

Aku ikhtiar pergi Farmasi and tanya pada pekerja dia ada tak pembersih muka yang sesuai untuk kulit muka aku yang tengah iritasi teruk ni. Dia pun cadangkan aku guna produk di bawah ni, and alhamdulillah, senang aku nak bersihkan muka.


The Original Vegecleanz
Alang-alang dah terpakai pembersih muka ni, cari pulak la pelembab dia sebab muka I mengering dan mengelupas.So kena bagi lembab , maka carilah pelembab yang sesuai untuk kulit yang tengah gatal-gatal dan memerah ni.

Vegesorb


Comments

  1. suke botol dye. so glad u found solution for ur skin problems. diff people have diff kind of products yg suit dgn kulit masing2. it took a while for me myself utk cri suitable products for my skin

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Asyiknya..victoria's secret

Pakej Percutian Penjawat Awam

Cari jodoh