Assalamualaikum w.b.t

Musim Temuduga datang lagi.Pasti berdebar-debar bagi calon yang menunggu tarikh panggilan temuduga itu kan?

Berikut merupakan beberpata tips dan perkongsian bahan untuk yang bakal menduduki temuduga calon guru.



1) Tidur dan Rehat yang cukup

Pastikan anda dapat tidur dan rehat yang mencukupi sehari sebelum tarikh temuduga.Tentu anda tak mahu anda tiba-tiba 'blank' atau  tertidur sewaktu menjawab soalan temuduga nanti bukan?

2) Kenal siapa majikan anda

Buat ulangkaji latar belakang majikan anda, apa visi dan misi organisasi jabatan anda bakal berkhidmat, pegawai-pegawai penting diperingkat tertinggi jabatan anda, dan sedikit sejarah jabatan anda.

3) Persediaan yang cukup

Jangan sekali-kali datang kosong! Kumpulkan ilmu di dada, buat kajian tentang skop kerja dan tanggungjawab yang bakal dipikul, latar belakang kerjaya yang bakal digalas, dan pengetahuan am yang berkaitan!

4) Berfikir di luar kotak

Anda harus bersedia dengan soalan-soalan diluar lingkup bidang anda, misalanya pengetahuan am dan global. Ambil tahu hal disekeliling anda misalnya hal masyarakat antara bangsa, isu global yang sedang hangat diperkatakan, anda harus peka dan berpengetahuan luas dan sentiasa kreatif dan berfikiran luas serta matang. Siapa yang mahu ambil kanak-kanak Ribena bekerja?

5) Jujur

Mungkin anda rasa tak apa menipu sedikit. Tapi anda perlu tahu, penemuduga bukan seorang yang mudah ditipu.Ada penemuduga yang bijak membaca taktik penipuan anda. Awas! anda tidak jujur.
Sesetengah mungkin tidak kisah, tetapi bagi seseorang pegawai yang berintegriti dan bijak, kejujuran adalah amat penting.

6) Komunikasi berkesan dan gerak badan.

Antara anda sedar atau tidak, gaya anda berkomunikasi dan gerak badan anda dapat dibaca oleh Si penemuduga.Pentingnya anda menampilkan komunikasi yang berkesan dan gerak badan yang selari dengan maksud yang ingin disampaikan kepada penemuduga. (Jangan pula guna bahasa badan macam nak menggoda penemuduga )

7) Keikhlasan

Perlu ikhlas dengan setiap jawapan yang diberikan.Penemuduga dapat 'melihat' kesungguhan dan keikhlasan anda.

8)Berdoa.
Akhir sekali bertawal dan berdoalah setelah berusaha dan membuat persediaan rapi.Serahkan semuanya kepada Ilahi.




Bonus:
Bahan Bacaan temuduga SPP