Sabtu, 23 Januari 2016

Kahwin campur

Assalamualaikum.

Kepada yg rajin singgah sini TQ so much diucapkan. Love u all.huhu

Saat masing2 demam Diwale ni ada 2 , 3 perkara yg nk diutarakan.

Dilwale

Tentu korang kenal pelakon utama filem ni kan? Siapa x kenal si hero bollywood Mr Shah Rukh Khan ni.
Kehebatannya dalam lakonan dan aksi2nya sering mendapat pujian ramai.

Namun bukan benda tu yg jd fokus perbincangan kali ni.Korang tentu tahu kan Gelaran 'Khan' dihujung nama belia tu yg simboliknya dimiliki oleh penganut agama islam.

Betul ke Shah Rukh Khan ni penganut Islam? Tapi kenapa ya dalam lakonannya beliau xpenah kisah jika diminta menyembah berhala, memuja dewa2 mereka kononnya, malah pernah juga masuk gereja dan berdoa seolah penganut agama itu?

Apakah Shah Rukh Khan ini juga penganut kesemua agama2 itu? Mungkin akan ada yg berkata:

"Ala..lakonan je tu!"

Benar.tapi bukan sekali dua.bukan! Dan persoalannya, apakah tidak rosak akidah seseorang itu yg memuja dewa dan menyembah patung2 dengan bacaan2 mentera pemujaan itu?

Lebih berani dan terang- terangan Isteri aktor ini sebenarnya masih lagi penganut Hindu yang menyembah berhala.

Ya.Tanpa menukar agama dan pegangannya beliau berkahwin dan mendapat anak2 hasil dari perkahwinan antara penganut Islam dan Hindu itu.Apakah status sebenar perkahwinan mereka?
Apa pula status anak2 yang lahir itu?q

Lebih pelik.Di dalam kediaman tempat mereka tinggal bersama juga madin terdapat berhala dan tokong sembahyang kerana isterinya masih penyembah berhala!

Agak2nya l kan..malaikat nak masuk ke rumah dia tu? Macam mana status agama yang dianuti anak2 shah rukh khan? Pilih Islam ke atau Hindu agak2nya?
Berdoa sambil masa yang sama sembah berhala? Macam mana tu?

Isu perkahwinan campuran tanpa menukar agama ini bukan hanya berleluasa di India malah Indonesia juga telah lama mengamalkannya.Ada juga yg tanpa segan silu murtad kerana mengikut agama suami si penganut Kristian.

AJARAN MANA sebenarnya yang membenarkan perkara seperti ini berlaku? Mazhab Islam yang mana membenarkan seseorang islam berkahwin dengan golongan kafir ini tanpa menukar agama ?

Kenal dengan Aamir Khan? Bagaimana pula dengan Salman Khan? Apakah gelaran 'khan' dihujung nama itu cuma hiasan semata2.atau mungkin gelaran kebedaran untuk menunjuk2 tentang keturanan ' Khan' itu semata2.

Tentu korang dah tengok filem di bawah ni kan? Salman yang juga penganut islam berlakon sebagai penganut hindu.penyembah dan pemuja dewa?


Apa sebenarnya yang lebih membimbangkan selain daripada orang yang mempermainkan agama?

Bajrangi bhaijaan

Moga2  'wabak' merbahaya ni tak menular ke negaraku tercinta Malaysia.Kalau tidak..huru haralah satu Malaysia!

Banyak pula anak tak sah taraf dan kes2 khalwat yang nantinya menggusarkan dan memeningkan kepala penguatkuasa agama.

Ialah.nak kata tak kahwin dah kahwin.tapi kahwin pula ikut adat dan agama lain.macam mana ya? Orang melayu  islam kahwin digereja.oleh paderi pulak tu.dapat anak siap baptis oleh pihak gereja.anak tu islam mix kristian lak ya? Hancur2.

Moga2 jauhkanlah dari kita semua.

8 ulasan:

  1. betul..mereka berkahwin tanpa pasangan memeluk agama Islam...soal ini sebenarnya perlu penjelasan daripada yang lebih pakar..

    BalasPadam
  2. pernah tngk My Name is Khan? SRK Islam, Kajol hindu...

    BalasPadam
  3. kan, makin pelik2 dah . takut nanti depa kata "alah, shah rukh khan boleh "

    BalasPadam
  4. Kalau kenal pelakon indon nama asmirandah yg belakon drama indon kat tv tu boleh google pasal citer dia lak.hmm

    BalasPadam
  5. lya dh lama perasan..byk movie sana y selalu buat cerita mcm tu.. islam kawen dgn non islam..

    BalasPadam
  6. mungkin pendedahan tentang islam tak begitu luas macam kita di malaysia ..terlampau banyak fahaman ..yedakk ? btw blogwalking here ..visit my blog http://sekerim25.blogspot.my

    BalasPadam
  7. haihh..tu la..
    kdng penin tgok dorng..kate da ISLAM tapi still lg buat agma lain buat tu..err..
    hm..

    BalasPadam
  8. 2 filem ni mmg viral skrg...tp takut lak part mainkan2 kan agama tu..takut ada yg terjebak

    BalasPadam