Halaman

Rabu, 26 November 2014

Jangan Pandang sebelah mata

Hai semua blogger.Salam sejahtera

Gatal tangan sesangat  nak taip entri ni.Cerita ni masa zaman dulu-dulu.Masa tu I masih di sekolah menengah.Tak silap I dalam tingkatan 4. Waktu tu I dalam kelas aliran Sains Tulen.Kebetulannya I baru sahaja bertukar ke sekolah tersebut.Jadi, dalam banyak-banyak kejadian.. ada satu kejadian ni berlaku dalam kelas Matematik Tambahan.




Ada seorang guru baru, masuk ke dalam kelas kami.Kononnya dia dulu daripada sebuah sekolah berprestasi tinggi swasta.Lagaknya macam Ayam Jaguh masuk gelanggang.Elok sahaja masuk ke kelas dia mula bercerita dan memandang para pelajar dalam kelas kami macam serba tak kena pada matanya.

Tiba-tiba dia menceritakan kebanggaannya menjadi salah seorang ahli sekolah berprestasi tinggi dulu. Kemudian tak segan silu 'angkat bakul sendiri'  dan yang buat I sakit hati bila dia mula memandang rendah para pelajar yang memilih bidang sastera dan yang selainnya daripada bidang sains.



Dengan penuh rasa bangga dia berkata, masa depan bidang sains lebih cerah berbanding bidang sastera dan lain2.Malah dia memperkecil-kecilkan pelajar-pelajar yang mengambil bidang tersebut. Katanya, bidang itu tak ada masa depan.Tak ada kelas.

Siapa dia hendak menentukan rezeki dan masa depan orang lain? ahli nujum? tukang ramal? Terus-terang hilang terus rasa hormat I padanya waktu itu.Mengajar pun lebih kurang je..cakap bukan main besar.Kenapa perlu pandang rendah pada keputusan dan pilihan orang lain?Kenapa perlu membanding-banding kelebihan diri dengan orang?

Tak kisahlah kalau itu pendapat peribadi dia..tapi janganlah memperkecilkan orang lain.Cara dia bercakap sendiri pun macam nak mendabik dada.Macam dia seorang sahaja yang hebat..yang bagus..yang betul segala-galanya.

Rezeki itu ditangan Allah..buatlah apa pun pilihan asalkan dengan niat yang betul dan usaha yang diredhai Allah, insyaallah..akan ada rezeki untuk kita.

Lagi satu..jangan suka-suka hati je nak memperkecil-kecilkan orang.Hormati keputusan dan pilihan orang lain.Jangan pandang orang sebelah mata.

Kadang-kadang yang nampak hina pada mata kita lebih mulia di pandanganNYA.Tak kisahlah pangkat awak tu sebesar mana sekalipun, ilmu awak tu seluas mana sangat pun..berpijak di dunia nyata! Ada kuasa yang lebih besar di atas SANA.

Tak semestinya awak tu orang sains..awak berjaya,kaya ,raya.Tak semestinya juga orang sastera tu mundur dan gagal sahaja.Sekarang pun ramai je graduan dari aliran sains yang keluar universiti yang menganggur.Jadi.. rezeki tu di tangan tuhan.Bukan pada tangan manusia.

Yang penting..I memang tak suka orang yang suka memperkecil-kecilkan orang lain.TITIK.




3 ulasan: