Aduhh..sukarnya 'memanusiakan' manusia..

Salam..Hai U all..

video
                                                    Keratan daripada cerita 'Happy Gost II'

Terkadang perih juga menjadi guru di zaman mellenium ini. Bila guru bersuara dituduh mengeluh. Hakikatnya inilah cabaran 'memanusiakan manusia' di zaman ini.Hatta ada di antara ibubapa sendiri yang I percaya  turut terasa bahang cabaran 'memanusiakan manusia' ini.


Guru

Pengalaman I sendiri (walaupun agak memalukan dan sehingga kini rasa diri memang tak berdosa ) I pernah ditampar seorang guru Matematik sewaktu dalam darjah 5 atau 6 (kurang ingat) Atas kesalahan tersalah buat latihan matematik, tersalah teknik menulis pengiraan dan jawapan..di depan semua murid di dalam kelas.

Kerana tidak puas hati I cuba membela diri dan ditampar sekali lagi. Guru itu kemudiannya menuduh I mereka2 teknik jawapan/penulisan kira2 (tak berapa ingat) lalu memanggil guru Matematik I yang mengajar I di tahun sebelumnya (guru Matematik darjah 4).Lalu di depan kawan2 dan guru itu sekali lagi I dimalukan, dihina dan dimarahi.I tahan air mata untuk menitis walau waktu tu rasa I memang innocent dan tak berdosa BESAR pun!

Cikgu tu naik baran dan terasa tercabar dengan kelakuan I yang tak disengajakan /mungkin rasa I melawan dia kot? I tak rasa I berniat untuk KURANG AJAR atau buat jahat pada dia.Tapi sampai sekarang peristiwa tu I ingat dan tak boleh lupa.Waktu itu dia dah sarat mengandung. 

Dia dah pindah dan sejak itu I tak pernah jumpa Cikgu tu lagi..Tapi sampai sekarang tertanya2 BESAR sangat ke dosa I dengan dia waktu tu? Kalau pun I jumpa dia balik I bukan nak simbah Asid ke apa, I cuma nak tanya balik "Cikgu..besar sangat ke salah saya dengan cikgu? Kenapa sampai macam tu sekali malukan saya? " ~ I cuma nak dengar penjelasan atas tindakkan dia dan rasionalnya sahaja.Kalau bertindak dengan rasional ..I bolehlah terima.Redha. Tapi I rasa tindakan dia waktu itu lebih kepada EMOSIONAL berbanding RASIONAL.




MANUSIA:

Allah s.w.t telah menjadikan manusia sebaik-baik kejadian dan keistemewaan tersendiri berbanding dengan makhluk ciptaannya yang lain di atas muka bumi ini.Manusia diciptakan:

·         Kita adalah khalifah di muka bumi ini.
·      Allah menciptakan kita,manusia dengan memberikan hak kepada manusia untuk  membuat pilihan  perjalanan hidup kita di alam ini.
·   Manusia  juga telah dikurniakan dengan akal fikiran yang membezakan kita dengan makhluk lain.

Jadi persoalannya bagaimana hendak memanusiakan manusia? Apa manusia itu masih belum layak bergelar manusia ke..sehingga perlu proses yang dinamakan ‘memanusiakan manusia’?

Pendidikan bertujuan memanusiakan manusia iaitu menjadikan seseorang itu (anak didik) seperti sifat  manusia yang seharusnya.Berbalik kepada pengertian manusia di atas.Manusia dijadikan untuk menjadi khalifah,memilih jalan hidup yang betul dan lurus serta memaanfaatkan kurniaan akalnya semaksimum mungkin untuk tujuan kebaikkan sejagat.

Tapi hari ni, proses 'memanusiakan manusia' ni jadi lebih sukar sebab wujudnya dasar2 pelik, undang2 alam yang ntah apa2, dan ditokok tambah lagi dengan pelbagai cubaan dan dugaan luar yang gatal menggoda.Kalau zaman dulu guru bebas menggunakan cara mereka yang tersendiri untuk 'mendisiplinkan' anak2 ini tapi dewasa kini.. anak2 tidak lagi boleh ditegur, dijentik, dicubit, apatah lagi dipukul.

Asal anak2 melawan ..menjawab ..kurang ajar dengan guru.--> yang salahnya GURU,
Asal anak2 malas belajar, tak bawa buku ke sekolah, tak nak datang sekolah--> yang salahnya GURU
Asal anak2 tak pandai, malas baca buku, malas belajar--> yang salahnya JUGA GURU
Asal anak2 liar, pandai bergaul tanpa batas, berjinak2 dengan rokok, buli, gangster-->salahnya TETAP GURU

Ahh..jadi di mana silapnya ibubapa? di mana silapnya anak-anak itu sendiri? di mana pula silapnya anasir2 luar dan pengaruh2 buruk  yang tidak bermoral itu?

P/s:
  • Kalau rasa2 diri tak penyabar..tak payah gatal nak jadi Cikgu.
  • Bertindak ikut RASIONAL bukannya EMOSIONAL

      

0 comments:

Catat Ulasan