WHAT?? SaKIt JaNtung!!

 Kali ni memang I terkejut sangat.

Berkunjung ke rumah my mum pada hujung minggu dan dapat berita yang my sis disahkan oleh doktor dari HKL bahawa telah mengalami masalah JANTUNG!

MY SIS BARU 25 tahun okey? Lepas bersalinkan anak sulongnya hari tu beliau ada alami komplikasi.Lepas sesak nafas, sukar bergerak dan lemah badan .Beliau penah masuk ICU dan ditahan selepas pengsan di rumah my mum!

Okey,masa adik beta masuk ICU dulu pun beta dah nangis2 ni pulak dapat tahu dia ada sakit jantung.Tengok pulak muka baby kecik dia..lagilah jadi hiba.Tahan jelah air mata..kalau gugur t nangis pulak baby..

Dibedah kali kedua selepas bersalin Ceasar kerana disahkan ada tisu tertinggal dalm perut selepas Ceaseran.Jadi dapat jangkitan kuman.Lepas bedah, still tak baik.Kondisi makin teruk.Badan lemah, sukar bernafas.Then asyik ulang-alik buat  check up sampai anak sendiri terabai.Nasib baik ada my mum yang tolong jaga.

Teknik bersalin Ceaseran


Last2 lepas deal dengan Pakar, doc suspect ada masalah paru2.sebab batuk tak baik2.Dirujuk ke Institut Respiratori,suspek TB.Ulang-alik diagnosis dan check up, doc kata bukan TB.X-Ray dan check up lagi,tak dapat kesan apa-apa.


X-Ray Dada


Last2 dapat tahu ada masalah jantung! Pakar sahkan Injap Jantung rosak.30% sahaja masih berfungsi dan elok.Seluruh keluarga terkejut! HELLO,KAMI tak pernah ada sejarah keluarga sakit jantung!
Doc kata sejak lahir lagi masalah tu.What?? takkanlah baru dapat kesan sekarang? lepas mengandung dan bersalinkan anak sulong baru dapat tahu ada sakit jantung?

 doktor kata jantungnya bengkak



Arteri pesakit jantung

AND sebab masalah jantung tu, doc sarankan buat pembedahan untuk gantikan injap jantung dia yang rosak tu.Tapi my sis refuse.Dia tak yakin nak letak bendasing dalam badan dia.Lagi2 lak injap gentian ! Dia jadi ragu-ragu n still berfikir.Wajarkah?


Doc pesan, dia tak boleh mengandung lagi.Bimbang masalah jantung akan mengancam nyawanya.Jadi that baby akan jd satu2 nya anak tunggal dia.Except dia pulih daripada sakit tu!
Kalau I suggest dia ikut arahan doc untuk bedah pun, beta tak tahu nasib dia lepas tu.Jadi I serahkan pada dia untuk buat keputusan n fikir masak-masak.


Comments

  1. Allahurabbi.. semoga akak awak dapat sembuh dgn cepat In Sha Allah.. Fi Hifzillah..

    ReplyDelete
  2. tulah..doakan muga semuanya baik2 saja

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Asyiknya..victoria's secret

Pakej Percutian Penjawat Awam

Cari jodoh